fbpx

Blijf op de hoogte via:

Leestijd: 4 minuten

Wist je dat er een hele psychologie zit achter de kleuren die we om ons heen zien? Kleuren zijn in staat om een bepaald gevoel op te brengen. Dit is de reden waarom jij goed na moeten denken over bepaalde kleurencombinaties die je kiest voor de huisstijl van jouw bedrijf of organisatie. Ik heb in het kort de betekenis van de bekendste primaire- en secundaire kleuren voor je onder elkaar gezet!

Rood – actie, passie en waarschuwing

Psychologie en betekenis van rood

De kleur rood is een kleur die veel aandacht trekt, meestal is dit op een waarschuwende, stimulerende of activerende manier. Het is je misschien wel eens opgevallen dat veel bedrijven rood gebruiken voor de ‘bestel nu’ of ‘download nu’ knoppen gebruiken. De rode kleur wordt over het algemeen geassocieerd met kracht, warmte, opwinding, passie, gevaar, energie en actie. Rood heeft ook wat negatieve associaties, zoals: opdringerig, agressief, macht, pijn en gevaar. Let dus goed op hoe je deze kleur toepast op je onderneming.

Oranje – creativiteit, avontuur en evenwicht

Psychologie en betekenis van oranje

De kleur oranje geeft een gevoel van creativiteit, avontuur, enthousiasme, succes en evenwicht. Oranje kan zorgen voor wat meer plezier en levendigheid. Veel marketeers gebruiken de kleur echter wel om de klant een bepaalde actie te laten ondernemen. De warme kleur staat voor vrolijkheid, optimisme, plezier, kracht, energie, aandacht, beweging, creativiteit, speelsheid en toegankelijkheid. Negatievere associaties met de kleur zijn goedkoop, onserieus en overvloed.

Geel – geluk, vrijheid en plezier

Psychologie en betekenis van geel

De kleur geel is een vrolijke kleur en doen vele mensen natuurlijk meteen aan zonneschijn denken. Het roept meerde gevoelens op van geluk en optimisme op. Maar er zit ook een keerzijde aan geel. Geel kan nog wel een goedkoop overkomen, dus let goed op hoe je deze kleur toepast. Ik zou aanraden deze kleur als secundaire kleur te gebruiken in je huisstijl. Sommige bedrijven kiezen juist voor een subtiele gele kleur als steunkleur of achtergrondkleur op hun website. Maar dat hoeft natuurlijk niet, denk aan Ikea, MacDonalds of DHL. Je kunt er ook voor kiezen om geel te gebruiken voor een informatiebar aan de bovenkant van je website. 

Groen – natuur, levendig en gezondheid

Psychologie en betekenis van groen

Eigenlijk heeft groen (bijna) alleen maar positieve associaties. Groen is de kleur van verse producten, van vruchtbaarheid, voorjaar en nieuw leven. Deze kleur is sterk verbonden met de natuur en welvaart. Een groene ruimte geeft rust en ontspanning en verlicht nervositeit en angst. Groen gebruiken is in principe nooit verkeerd. Het kan dus niet alleen handig zijn om alle muren in je huis groen te verven, het kan ook meerdere voordelen bieden voor jou als bedrijf! Gebruik het alleen niet te veel, tè veel is nooit goed zeg ik altijd. Groen is de kleur van ontwikkeling en staat voor leven, balans en harmonie.

Blauw – zakelijk, vertrouwen en wijsheid

Psychologie en betekenis van blauw

Mijn favoriet, niet te missen ;). De kleur blauw is een zakelijke kleur en ziet op een gevoel van harmonie, rust en vertrouwen. Net als alle andere kleuren kun je blauw in allerlei tinten gebruiken en geeft elke tint weer een ander gevoel. Deze kleur is trouwens niet alleen mijn favoriet. Blauw is een veel voorkomende kleur in de bedrijfswereld. Dat is natuurlijk niet zo maar. Het geeft een vertrouwde impact op de geest en symboliseert kalmte, vertrouwen, wijsheid, autoriteit, royale rijkdom, waarachtigheid, creativiteit, water en betrouwbaarheid.

Paars – luxe, wijsheid en spiritualiteit

Psychologie en betekenis van paars

Paars weerspiegelt het gevoel met royaal, stijl, wijsheid, rijkdom en spiritualiteit. Deze kleur werd door de eeuwen heen veel in koningshuizen gebruikt. De paarse kleur werkt opbeurend en kalmerend en kan creativiteit stimuleren. Associaties op deze kleur zijn intuïtie, daadkracht, leiding, raad en bemiddeling.

Wit – leegte, vrede en netheid

Psychologie en betekenis van wit

Zwart en wit mogen we eigenlijk geen kleuren noemen, maar hier zit natuurlijk ook een psychologie achter. Wit is licht en zwart is het gebrek aan licht. Los daarvan laat ik ze in dit artikel natuurlijk niet achter wegen. Wit staat voor onschuld, kalmte, helderheid, netheid en vrede. In sommige delen van de wereld heeft wit echter de tegenovergestelde betekenis. Wit wordt vaak geassocieerd met leegte, rust en frisheid. Op vrijwel iedere website is wit dan ook de meest voorkomende kleur. Vrij logisch, maar dit komt natuurlijk omdat het gebruikt wordt voor de zogeheten ‘witruimtes’ en achtergrondkleur. Als je bezoekers op je website niet wilt afschrikken zal ik hier ook zeker geen andere kleur voor kiezen. 

Zwart – elegantie, duister en kracht

Psychologie en betekenis van zwart

Donkere nachten en diepe putten. Zwart staat symbool voor mysterie, kracht, duisternis en elegantie. Zwart is ook een populaire kleur voor tekst, omdat het goed contrasteert met de witte achtergronden. Gebruik de kleur niet te veel in je huisstijlelementen als je liever niet geassocieerd wilt worden met mysterie en duisternis. De kleur zwart kan echter ook modern en luxe overkomen, gebruik het dan wel op de juiste manier! Zwart kan soms nogal direct overkomen, als je wat meer rust wilt creëren kun je beter donker grijze kleuren gebruiken in plaats van pikzwart.

Gedachtegang, betekenis en psychologie van kleuren

Zo als je kunt zien zit er dus een hele psychologie achter kleuren. Het is erg belangrijk en onderdeel van de branding van jouw bedrijf. Laat je hier goed over informeren voordat je kleuren kiest voor de huisstijl van jouw bedrijf of organisatie.

ebook-4yourbrand

Meer rendement halen uit jouw website?

Alle kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan heb ik verwerkt tot een e-book waarin ik de belangrijkste aspecten van een winstgevende website bij langs ga. Heb jij hem al gelezen?

Zoek zelf een onderwerp en leer hier alles over in de kennisbank van 4yourbrand!

Volg 4yourbrand op:

Start gesprek
1
Heb je vragen?
Kom direct in contact
Hey Hallo! 👋 Wij zijn bereikbaar via WhatsApp! Waar kunnen wij jou mee verder helpen? 🚀

Meer rendement uit jouw website halen? Ik heb hier meer dan 50 praktische tips voor je!