fbpx

Blijf op de hoogte via:

Leestijd: 4 minuten

Branding is een van de concepten die door vele ondernemers vaak nog verkeerd begrepen wordt. In de ontwerpers gemeenschap wordt branding vaak meteen gelinkt aan logo- of identiteitsontwerp, terwijl online marketeers het direct zullen linken aan marketing en reclame. Dit is niet meteen noodzakelijk waar.

Voordat ik uitleg wat branding daadwerkelijk is, zal ik alle misvattingen over branding die in onze geest zijn opgeslagen, weggooien.

Misvattingen van branding

Het logo en de huisstijl ontwerpen zoals visitekaartjes, briefpapier of marketingmateriaal zoals flyers, posters is geen branding. Branding is zeker ook geen marketing of reclame. Natuurlijk hebben deze spullen hun eigen positie in het hele merkproces, maar afzonderlijk kunnen deze termen NIET door elkaar worden gebruikt met branding. Dan zal ik nu verder gaan op wat branding dan wel is.

Wat is een ‘brand’ (merk)?

Om te weten wat branding daadwerkelijk is, moeten je een heel duidelijk beeld krijgen van wat een merk is. Is het bedrijf het merk zelf? Nou… eigenlijk niet. Een merk zijn alle gevoelens van de klanten of bezoekers ten opzichte van jouw bedrijf of organisatie. Het zijn de feitelijke en emotionele gedachten die in hun opkomen wanneer ze de naam van jouw bedrijf horen. Wat komt er in je op als je de volgende namen hoort?

Bol.com, Apple, Starbucks, Nike

Wat je ook van deze bedrijven vindt, is hun merk. Dus, een merk is niets fysieks. Branding is niet het mooie kantoor van jouw bedrijf en het is ook niet wat jij zegt dat jij bent. Het bestaat alleen in de geest van de klant, maar jij hebt daar natuurlijk wel invloed op.

Wat is branding?

Nu je weet wat een merk is, is de meest eenvoudige definitie van branding het proces van het creëren van een merk. Klinkt simpel, toch? Hoe eenvoudig het ook klinkt. In het echte leven is het creëren van een merk moeilijker dan je denkt. Hoe kun je positieve gevoelens creëren bij de klant? Kun je ze overtuigen om jou te kiezen boven honderden andere bedrijven? Hoe creëer je een goede reputatie en naamsbekendheid zodat iedereen goede dingen vertelt aan hun vrienden en familie? Dit zijn de meest voorkomende vragen die je gek zullen maken zodra je begint na te denken over het proces van het creëren van een merk. Ik zal het proberen iets duidelijker te maken.

Het proces van branding

Denk aan de persoon waar je verliefd op bent (ik ben geen liefdesexpert, maar ik denk dat ik je in dit opzicht een goed voorbeeld kan geven). Om het hart van diegene te veroveren moet je heel voorzichtig te werk gaan. Je moet weten wat diegene zijn interesses of afkeer heeft. Als jij het type bent dat diegene niet leuk vindt, dan is er weinig tot geen kans dat diegene zich positief tegenover je zal voelen. Om indruk op diegene te maken, moet je inspelen op haar interesses, de dingen vermijden die diegene haat en consistent zijn in al je handelingen die met diegene te maken hebben.

Het proces van branding is alsof je indruk maakt op je geliefde. Allereerst moet je een specifieke doelgroep selecteren (net zoals je verliefd wordt op die specifieke persoon). Vervolgens moet je dit publiek leren kennen. Wat vinden ze leuk? Wat ze nodig hebben? Wat is de trend die gaande is bij deze groep mensen? Vervolgens moet je een strategie ontwerpen die indruk maakt op alle raakvlakken van je merk. Maar wat zijn deze raaklakken?

Raakvlakken en interactiepunten

Raakvlakken zijn alle interactiepunten waar (potentiële) klanten met het bedrijf in aanraking komen. Er zijn bepaalde raakvlakken van een merk, maar het is vooral het product, de dienst en de service. Het is een interactie in twee richtingen. De klant koopt de dienst of het product van jou. Als het product goed is, zal de klant er blij mee zijn en krijgt hij een heel positief gevoel bij het bedrijf, simpel.

Maar mensen hebben ook interactie met het bedrijf via verschillende online platformen zoals websites en social media kanalen. Een mooie professionele en functionele website die is gemaakt op de behoefte van de doelgroep zal hen zeker aanmoedigen voor een ​​positieve ervaring tijdens het bezoek aan de website. Een even behulpzame en vriendelijke klantenservice die de klanten helpt met onmiddellijke oplossingen van hun problemen. Dit zal ervoor zorgen dat ze jouw bedrijf vertrouwen. Maar dit betekend niet dat je een hele klantenservice moet starten. Je kunt dit proces voor een groot deel ook automatiseren: kijk naar deze kennisbank, een FAQ pagina of denk aan chatbots.

Dus, door met de tijd zorgvuldig alle raakvlakken te optimaliseren, kun je zeker zorgen dat de (potentiële) klanten verliefd worden op je bedrijf.

Branding is dus niet alleen het ontwerpen van de identiteit van een bedrijf, het concept is een veel groter dan dat. Om een ​​goede branding voor je bedrijf te realiseren, moet je heel strategisch aan al je raakvlakken werken, te beginnen met het logo, identiteitsontwerp, online aanwezigheid tot aan de advertentiecampagnes, klantenservice etc.

ebook-4yourbrand

Meer rendement halen uit jouw website?

Alle kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan heb ik verwerkt tot een e-book waarin ik de belangrijkste aspecten van een winstgevende website bij langs ga. Heb jij hem al gelezen?

Zoek zelf een onderwerp en leer hier alles over in de kennisbank van 4yourbrand!

Volg 4yourbrand op:

Start gesprek
1
Heb je vragen?
Kom direct in contact
Hey Hallo! 👋 Wij zijn bereikbaar via WhatsApp! Waar kunnen wij jou mee verder helpen? 🚀

Meer rendement uit jouw website halen? Ik heb hier meer dan 50 praktische tips voor je!