fbpx

Blijf op de hoogte via:

Leestijd: 3 minuten

Je hebt verschillende soorten bezoekers op zowel je website als de social media kanalen van jouw bedrijf of organisatie. Waar komt dit verkeer eigenlijk vandaan?

Als je geen zin hebt om te lezen kun je dit artikel ook beluisteren als podcast, deze kun je onder in het blog vinden 🙂

Nou, om te beginnen heb je organische bezoekers en betaalde bezoekers.

Betaalde bezoekers

Betaalde bezoekers zijn simpelweg alle directe acties waar jij geld aan uitgeeft om in de aandacht te komen bij een bepaalde doelgroep. Dit kan doormiddel van advertenties op Facebook, LinkedIn of Instagram, maar adverteren via Google is hier ook onderdeel van. Een ‘betaalde bezoeker’ is afkomstig uit een bezoekersstroom die op kort termijn gerealiseerd kan worden, wanneer jij een advertentiecampagne lanceert voor jouw bedrijf.

Zo heb je dus verschillende manieren om snel een bepaalde doelgroep te bereiken. Daarin tegen zijn er ook veel manieren om op organische wijze meer mensen te bereiken. Ik zal er hier een paar noemen:

Zoekmachine optimalisatie

Tijdens zoekmachine optimalisatie ga je jouw website optimaliseren om gevonden te worden op bepaalde zoekwoorden die aansluiten op jouw product of dienst. Als je een hovenier bent kun je bijvoorbeeld verschillende blogs en artikelen plaatsen op je website over tuinonderhoud en verschillende soorten gras. Ben je administrateur? Dan doe je dit over allerlei financiële zaken.

Op deze manier zullen er meer mensen gaan binnenstromen op jouw website via deze relevante content. In tegenstelling tot betaalde bezoekers is zoekmachine optimalisatie over het algemeen veel tijds intensiever. Het vereist consistentie en zal pas op lang termijn echte resultaten bieden.

Bestaande gebruikers

Dit zijn alle bezoekers die jouw bedrijf al volgen of kennen. Denk hierbij aan de volgers die je hebt op je social media kanalen of e-maillijst. Deze groep mensen kun jij doormiddel van nieuwe acties en content weer benaderen en trekken naar je website. Maak hier gebruik van! Dit zijn de loyaalste van ze allemaal en zullen sneller actie nemen.

Geleende bezoekers

Kijk eens naar Bol.com, Fiverr, Markplaats of Amazon. Dit zijn enorme platformen waar dagelijks meer dan duizenden bezoekers op afkomen. Hier kun jij als ondernemer gebruik van maken door jouw producten of diensten hier aan te bieden. Er zijn veel van deze handige platformen.

Social media is voor een bepaald deel echter ook een vorm van geleende bezoekers. Social media kanalen zijn de grootste platformen van ze allemaal! Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube. Wij ondernemers maken gebruik van de gebruikers van deze platformen door onze bedrijf hierop aanwezig te maken. Hierdoor creëren wij bezoekersstromen.

Verdiende bezoekers

Als de Telegraaf morgen een artikel plaatst in hun krant over jouw bedrijf kan dat een vorm van verdiende bezoekers zijn. Verdiende bezoekers komen uit content van derden en hier hoef je helemaal niks voor te doen. Althans.. Als iemand positief over jouw bedrijf is kan het zijn dat diegene bijvoorbeeld een positieve review, artikel of interview plaatst op zijn of haar website. Op deze manier creëer je naamsbekendheid en kan dit zorgen voor een nieuwe bezoekersstroom.

Zo zie je dat er ook veel organische manieren zijn om bezoekers te trekken naar jouw website.

Ook te beluisteren via Spotify

Veel bezoekers op je website zijn natuurlijk erg leuk, maar als dit geen relevante bezoekers zijn ga je er niet veel aan hebben. Zorg dat de content op je website aansluit op de probleemstelling van jouw doelgroep die jij als bedrijf zijnde ook voor ze zou kunnen oplossen.

Optimaliseer jouw customer journey en zorg dat alle raakvlakken binnen jouw bedrijf overal consistent zijn.

ebook-4yourbrand

Meer rendement halen uit jouw website?

Alle kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan heb ik verwerkt tot een e-book waarin ik de belangrijkste aspecten van een winstgevende website bij langs ga. Heb jij hem al gelezen? 

Zoek zelf een onderwerp en leer hier alles over in de kennisbank van 4yourbrand!

Volg 4yourbrand op:

Start gesprek
1
Heb je vragen?
Kom direct in contact
Hey Hallo! 👋 Wij zijn bereikbaar via WhatsApp! Waar kunnen wij jou mee verder helpen? 🚀

Meer rendement uit jouw website halen? Ik heb hier meer dan 50 praktische tips voor je!