fbpx

Blijf op de hoogte via:

Leestijd: 9 minuten

Ongetwijfeld weet je dat er talloze manier zijn om organische bezoekers te gaan vergaren. Maar wat als er een manier bestaat waarmee je hetzelfde kan bereiken zonder dat je dat zou moeten combineren met jouw Google ranking? Want laten we eerlijk zijn, het scheelt je veel meer tijd. Tijd die je weer in andere belangrijke zaken van je onderneming kan stoppen ter bevordering van je bedrijf. Maar wat is die methode dan? Het gaat om het begrip: ‘Click- through rate optimization’. Ook wel bekend als CTR in de marketingwereld. Benieuwd wat het is? Lees dan snel verder want ik leg in 12 bewezen stappen uit hoe je jouw organische CTR in Google kan verhogen. 

Wat is CTR?

In het Nederlands staat CTR voor organische klikfrequentie. Een CTR is een verhoudingscijfer dat aangeeft hoe vaak bezoekers op je website hebben geklikt. Een CTR is toepasbaar op meerdere online aspecten van je bedrijf dan alleen een website. Je kunt dit ook gebruiken voor je zoekwoorden, advertenties en campagnes. Tevens is er een formule bedacht om ervoor te zorgen dat je de CTR van jou kan berekenen. Dit gaat als volgt: “Aantal kliks: vertoningen”. 

Waarom is CTR een toegevoegde waarde?

Als je meer aandacht zou schenken aan het verbeteren van je CTR behaal je er de volgende voordelen van mee:

  • Je kunt meer organische bezoekers verkrijgen zonder dat je onnodig rekening hoeft te houden met het verbeteren van je Google ranking. 
  • Het aantal klikken dat door Google wordt gedistribueerd is op een reguliere basis gaan dalen door de intrede van nieuwe SERP functies. Dit in combinatie met het feit dat Google ervoor zorgt dat betaalde advertenties minder op betaalde advertenties lijken, waardoor je nu veel meer je best zou moeten doen om alle potentiële bezoekers op jouw website krijgt.  

Hoe kan je CTR verbeteren?

In de alinea hierboven gaf ik aan dat Google gebruik maakt van nieuwe SERP functies. SERP staat voor: “Search Engine Results Page”. Kortom: “Zoekmachine resultaten pagina”. SERP in combinatie met CTR kan er dus voor zorgen dat je organische bezoekers veel meer stijgen. Hieronder komen de 12 bewezen stappen te staan hoe je jouw organische CTR in Google kan verhogen.

1. Identificeer welk stukje content het laagst scoort op CTR

Via Google Search Console kun je gemakkelijk zoeken naar je eigen statistieken. Je hebt de mogelijkheid om een uitgebreid rapport te downloaden. Mijn tip is om daar eens naar te gaan kijken.

Als je in Google Search Console zit kun je via de volgende stappen bij je statistieken komen:

  1. Zoek binnen Google Search Console naar het kopje: ‘Prestaties’
  2. Klik op ‘+ nieuw’
  3. Daarna bovenaan op zoekopdracht naar een specifiek zoekwoord
  4. Druk op toepassen
  5. Zorg dat gemiddelde CTR is aangevinkt

Je kunt beginnen met vergelijken. Persoonlijk vind ik het handig om vanuit het kopje: ‘’ impressies’’ te gaan kijken welke content posts een lage CTR hebben dan het gemiddelde van je website.

CTR op zoekwoorden bij 4yourbrand
Zoekvolume en CTR van aantal zoekwoorden 4yourbrand – afgelopen 10 dagen

2. Voorkom zoekwoord kannibalisatie

De reden waarom je dat zou moeten verbeteren is omdat zoekwoord- kannibalisatie negatieve gevolgen kan hebben voor je rankings in Google. Het is een bekend en vaak voorkomend SEO probleem dat ervoor kan zorgen dat je organische volgers niet gaan groeien. Wanneer je meerdere pagina’s op je website hebt staan die dezelfde zoekterm targeten ontstaat er dus zoekwoord kannibalisatie.

Laten we zeggen dat er 3 pagina’s van jouw website in de zoekresultaten van Google staan met dezelfde zoekterm. Wat er dus kan ontstaan is dat er op plek 7 van Google een pagina wordt geranked die je al enkele maanden geleden hebt geschreven en dus eigenlijk al niet meer actueel is. Op plaats 9 in Google rankt een pagina die je onlangs hebt gepubliceerd en wel actueel is. Dit wil je dus niet. Want nu heb je een ongewenste pagina hoger in de zoekresultaten staan dan dat je eigenlijk wilt hebben. Het kan dus je Google rankings aantasten. 

Bekijk daarom goed naar je statistieken. identificeer welke pagina’s voor zoekwoorden kannibalisatie zorgen en vraag jezelf af of je andere zoekwoorden kan gebruiken voor de pagina’s die je probeert te ranken. Als gevolg zorg je er dan voor dat de CTR zich kan richten op 1 pagina in plaats van meerdere. 

3. Creëer creatieve titels voor een betere CTR

Dit is een essentieel element die je niet mag vergeten. Als je wilt dat bezoekers gaan klikken op je website, moet je beseffen dat mensen niets anders dan jouw titel zien in de SERP van Google.  Maar waar moet je dan aan denken?

Probeer langdradige titel tags te vermijden

Het maakt het direct al een stuk oninteressant en zal ook niet voor veel clicks zorgen. Bovendien zal het Search engine systeem van Google ook uitmaken dat de titel niet voor lezers geschreven is.

Maak gebruik van hekjes in je titels

Hekjes zorgen ervoor dat de titel veel aantrekkelijker wordt om op te klikken. Hierdoor verbetert je CTR score en zul je zien dat je statistieken drastisch veranderen. Dat is een impact die je wilt hebben!

Maak gebruik van nummers in je titels

Nummers hebben een psychologische werking op het menselijk brein. De reden dat je op dit artikel hebt geklikt is omdat je benieuwd bent naar de 12 bewezen stappen. Of niet? 😉

Maak gebruik van het huidige kalenderjaar 

Relevantie is wat ontzettend belangrijk is voor vele bezoekers. Iedereen wilt de nieuwste tips, tricks en innovatie leren voor hun eigen gebruik. Dus als een artikel aanduidt dat het een tip is voor het jaar 2021, is de kans 3 x zo groot dat mensen sneller op jouw website gaan klikken dan wanneer je geen kalenderjaar zou gaan gebruiken. 

Controleer en test je titels

Het is heel handig om gebruik te maken van externe tools die je titel gaan analyseren. Hiermee kun je controleren of het de gewenste resultaat heeft bereikt die je zou willen. 

4. Maak gebruik van informerende URL’s

Het is tegenwoordig een trend om te zien, vele websites maken gebruik van korte, duidelijke slugs. Hierdoor worden alle verschillende pagina’s binnen de website geïdentificeerd. Niet alleen weten mensen waar het over gaat, ook zorg je ervoor dat je organische verkeer vanuit de zoekopdracht naar je website worden geleid. Alhoewel een slug misschien niet zo belangrijk lijkt, is het tegendeel wel degelijk bewezen. Voor zowel je SEO als organische bezoekers stroom is het heel belangrijk. 

Je communiceert als het ware met de gebruikers via een slug. De slug geef aan, verleid en vertelt waar de pagina over gaat. Als je dit goed toepast zal je organische bezoekers stroom alleen maar gaan groeien. Doordat Google met algoritmes werkt, is het belangrijker geworden om de juiste content te linken aan de beste URL’s, trefwoorden en titels. Daarom is het belangrijk dat je gebruik maakt van korte, duidelijke URL’s die relevant zijn. 

5. Optimaliseer je beschrijving voor een betere CTR

Ga voor jezelf na dat bezoekers jouw paginatitel in eerste instantie zien. Dan is het belangrijk dat je een relevante en duidelijke beschrijving gebruikt. Hierdoor overtuig je een bezoeker om sneller over te gaan tot klikken. Naast het feit dat je een duidelijke beschrijving moet gebruiken is het ook handig om zogenaamde: ‘ power words’ te gaan gebruiken. Bijvoorbeeld: “Direct, bijzonder, geheim”.

Door dit te gaan toepassen bij je beschrijving zal je een emotionele trigger raken bij je potentiële bezoekers.  Hierdoor kan je dus meer kliks gaan genereren waardoor je CTR score ook verbeterd wordt. Als je titel geen kalenderjaar bevat, kijk dan of je een kalenderjaar in je beschrijving wilt gebruiken. Hierdoor behoud het zijn relevantie.

6. Zorg voor een gestructureerde schema markup

Schema markup is een microdata die je kan toevoegen aan je website. Hierdoor creëer je meer inzicht voor een bezoeker zodat diegene weet wat er op de site gebeurt. Om dit te gaan toepassen maak je gebruik van een code, ook wel bekend als HTML. Eerder werd alleen gebruik gemaakt van HTML tags om informatie door te geven aan zoekmachines. Maar dat was destijds zonder schema markup. 

Schema markup voeg je dus toe aan de HTML binnen alle pagina’s van je website. Het geeft op Google extra eigenschappen weer aan individuele elementen waardoor bezoekers makkelijk kunnen onderscheiden waar de website over gaat. Het geeft visueel gezien meer data weg, waardoor het aantal kliks van je organische bezoekers verhoogt kan worden.

Schema markup 4yourbrand
Schema markup van 4yourbrand

Structuur is hierbij wel belangrijk. Hieronder geef ik weer wat voor structuur je zou kunnen gebruiken:

  • Organisatie
  • Over ons/ persoon
  • Lokaal bedrijf
  • Producten
  • Kruimelspoor
  • Artikel/content
  • Video/content
  • Mogelijke evenementen
  • FAQ

7. Maak gebruik van PPC advertenties voor je organische CTR

Het gebruik van PPC met een bewezen aanpak is een onderschatte manier om je CTR te verbeteren. Bekijk je statistieken en kijk of je een zoekwoord ziet staan met een lage CTR score, maar hoge positie binnen Google. Je kunt er dan voor kiezen om voor dat zoekwoord een betaalde campagne te starten. 

Hierdoor kun je verschillende koppen en beschrijvingen testen, zodat je kunt kijken welke campagnes het best draaien. Vervolgens kun je dit gaan toepassen op je organische vermelding waardoor je CTR en organische bezoekers zal gaan stijgen.

PPC CTR Google advertentie

8. Gebruik emotie voor een betere CTR

Door emotie te gaan gebruiken bij je advertenties, blogs of andere vormen van content, implementeer je een goede aandacht bron voor mensen. Je kunt dus woorden zoals: Geweldig, geheim, super goed, direct en talloze andere woorden gebruiken die er net voor zullen zorgen voor dat extra steuntje in de rug bij bezoekers. Hierdoor is de kans sterk aanwezig dat er vaker geklikt zal worden waardoor je CTR score groeit en je bekendheid omhoog gaat. 

9. Gebruik een positief of negatief sentiment

Het gebruik van een positief of negatief sentiment heeft bewezen dat je CTR verhoogt wordt. Houd er wel rekening mee dat de meeste titels binnen Google een neutraal sentiment hanteren. Niet omdat het moet, maar omdat de meeste mensen wellicht hier nog geen gebruik van willen maken. Toch zijn er genoeg gratis tools die je kunt gebruiken voor deze tip. Wellicht is de tool: ‘Monkey Learn’ wat voor jou.

Met deze gratis tool analyseer je direct of er een positieve of negatieve emotie in je tekst verwerkt zit. Dit is zeer handig voor het geval je zou willen weten of je pagina de juiste emotie afgeeft die je zou willen hebben. Probeer het maar eens!

10. Maak gebruik van een title case

Een title case is elk kopje, hoofdstuk of onderwerp waarmee je de belangrijkste woorden groot maakt met capslock. Doordat je de nadruk legt op de belangrijkste woorden, krijg je als gevolg dat je CTR hoger wordt omdat je artikel heel erg gaat opvallen. Dat wekt een verleiding en nieuwsgierigheid op bij bezoekers. Zulke kleine aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat er veel meer geklikt wordt op je website. 

Een featured snippet is een zoekresultaat in Google waarin een resultaat, antwoord of betekenis wordt weergeven op jouw zoekwoord. Over het algemeen komen featured snippets bovenaan een pagina te staan in Google. Het wordt weergeven als een vierkant blok met informatie op een SERP. Er zijn verschijnende studie die hebben aangegeven dat je CTR score met 114 % wordt verhoogd, op het moment dat je gebruik maakt van featured snippets. 

Gebruik je snippet als leidraad voor de structurering voor je content. Het kan namelijk voorkomen dat een persoon een vraagstuk als zoekwoord gebruikt. Zorg er dan voor dat de lijst die ze zien, genummerd is zodat de structuur er in blijft zitten. HIerdoor raken mensen eerder geneigd te klikken op jou, dan op een ander. 

12. Optimaliseer je pagina laadtijd

Het is algemeen bekend dat de laadsnelheid van een website essentieel is voor het binnenhalen van bezoekers. Talloze studies hebben ernaar gekeken en wat blijkt? Een snelle laadtijd is echt belangrijk. Onderschat de laadtijd van je website niet. Iedere klik is weer een klik en dat is wat je wilt. Maar op het moment dat je een trage website hebt lopen, verlies je heel veel potentiële bezoekers. Je CTR zal ook alleen een klik tellen op het moment dat een bezoeker daadwerkelijk op je pagina is geland. Dus niet op het moment dat een bezoeker heeft geklikt maar na 3 seconden weer weggaat op het moment dat de pagina nog niet volledig geladen is. 

Extraatje

Alle bovengenoemde stappen zijn essentieel voor je CTR score. Je zult op Google Search Console nog meer interessante statistieken vinden. Kijk ook eens naar de bounce rate van je website. Stel dat de CTR van je website op gelijke hoogte zit met een bounce rate, dan is het overduidelijk dat je content niet aansluit op je doelgroep. 

Analyseer, identificeer en observeer naar wat er mis kan gaan overt je content. Houd het simpel. Heb je wel de juiste titel gebruikt? Heb je wel de juiste bulletpoints gebruikt? Is de samenstelling van je pagina goed? Wees kritisch op je website, want dat is uiteindelijk de kern van je onderneming. Waardevolle content is zeer geliefd. Houd dat in gedachte en kijk wat het je zal opleveren. 

Conclusie CTR

Nu je weet welke 12 stappen je kunt ondernemen voor het verhogen van je CTR score, kun je het mooi implementeren op je eigen website. Organisch gevonden worden is hartstikke belangrijk. Controleer je eigen statistieken en wellicht is dit wel wat voor jou! Wist je ook dat er nog talloze andere marketing strategieën zijn? Wellicht werkt de marketing CRO wel voor jou, wie zal het zeggen. Maar 1 ding is zeker, aan de hand van deze 12 bewezen stappen breng je je website al flink vooruit!

ebook-4yourbrand

Meer rendement halen uit jouw website?

Alle kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan heb ik verwerkt tot een e-book waarin ik de belangrijkste aspecten van een winstgevende website bij langs ga. Heb jij hem al gelezen? 

Zoek zelf een onderwerp en leer hier alles over in de kennisbank van 4yourbrand!

Volg 4yourbrand op:

Start gesprek
1
Heb je vragen?
Kom direct in contact
Hey Hallo! 👋 Wij zijn bereikbaar via WhatsApp! Waar kunnen wij jou mee verder helpen? 🚀

Meer rendement uit jouw website halen? Ik heb hier meer dan 50 praktische tips voor je!