fbpx

Blijf op de hoogte via:

Leestijd: 5 minuten

Wij ondernemers willen natuurlijk allemaal zoveel mogelijk conversie draaien, daar kunnen wij niet omheen toch? Dan is het hebben van een goede landingspagina op je website wel zo belangrijk. Als jij al gebruik maakt van een landingspagina maar nog geen denderende cijfers haalt is dat geen probleem! Zoals Tyra Banks heeft gezegd: “Try and fail, but never fail to try”. Het is altijd goed om je landingspagina te blijven optimaliseren en nieuwe innovaties toe te passen. Daarom schrijf ik in dit artikel wat de 5 essentiële elementen voor een landingspagina zijn. Benieuwd? Lees dan snel verder.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina binnen je website waarnaar je verwijst vanuit een ander platform of media. Bijvoorbeeld: Je surft op een website, klikt op een link over een product of dienst waar jij meer over wilt weten en wordt doorverwezen naar een pagina in jouw website. Die pagina moet ervoor zorgen dat er meer conversie wordt behaald. In de meeste gevallen is een landingspagina niet terug te vinden in een menu omdat hij speciaal gemaakt is om bezoekers te ontvangen die op een link of advertentie hebben geklikt. De hele pagina bestaat om ervoor te zorgen dat een bezoeker van boven naar beneden wordt begeleid naar een call to action van 1 specifiek product of dienst. 

Landingspagina

Element 1: USP (Unique Selling Point)

Jij als ondernemer wilt je natuurlijk onderscheiden van je concurrenten. Maar dan is het wel belangrijk dat jij weet wat jouw USP is. De USP geeft op een bijzonder onderscheidende manier weer wat jouw product of dienst bijzonder maakt ten opzichte van je concurrenten. Waarom zou iemand jouw product of dienst moeten afnemen ten opzichte van alle andere concurrenten?  

Je moet dus in een korte tijd direct kunnen laten zien wat jouw USP is voordat je bezoeker de landingspagina verlaat. Het beste wat je kunt doen is om jouw USP te gaan onderverdelen in meerdere onderdelen. Laat direct alle voordelen zien die een bezoeker krijgt wanneer ze een product of dienst bij jou zouden afnemen. Wat zien bezoekers altijd als eerst als ze op een pagina komen? Juist. De kop van een artikel of tekst. De kop is essentieel voor een pagina. Zorg dat jouw kop gelijk beschrijft wat een bezoeker van jouw bedrijf krijgt in een zo kort mogelijk stuk tekst. Maak het krachtig, kort en duidelijk. 

De kop van jouw website tekst is inderdaad het meest cruciale, maar gebruik ook een ondersteunende kop zodat de hoofdkop extra duidelijk naar voren komt. Het geeft een tweede invalshoek over de hoofdkop. Gebruik dan ook een ondersteunende kop alleen om de hoofdkop te gaan uitbreiden zodat de tekst nog aantrekkelijker en pakkender wordt. Het creëert een extra legitimiteit aan de hoofdkop. 

Als een bezoeker de landingspagina van boven naar beneden heeft gelezen is er nog een laatste mogelijkheid om de bezoeker volledig over de streep te trekken. Het kan namelijk nog zo zijn dat een bezoeker ergens nog twijfelt en dan is het wel zo handig om je tekst te gaan eindigen met een duidelijke CTA die de kracht van je USP verduidelijkt. 

Element 2: Visuele representatie 

Soms kom je wel eens op een landingspagina terecht en zie je voornamelijk 1 grote foto alles uitleggen. Dat is niet ideaal. Zorg ervoor dat je een foto gebruikt die aansluit op jouw product of dienst, aanbieding en USP. Het doel is om ervoor te zorgen dat je bezoekers zichzelf kunnen herkennen in een bepaalde situatie waardoor ze empatisch gezien een verbinding voelen.  Het vergroot de relatie tussen een product/dienst en vormt het in de juiste context die ervoor zorgt dat mensen er een relevant beeld bij krijgen. 

Het is een vorm van moderne marketing. De bedoeling is dat een afbeelding omgevormd kan worden tot visuele communicatie zonder dat het van de tekst afwijkt. Het betrekt en beïnvloed daar in tegen wel de keuzes van de bezoeker waardoor je net iets meer overtuiging biedt. 

Element 3:  Kenmerken en voordelen

Stel jezelf de vraag eens af: Wat voor voordeel levert dit product of deze dienst mij op? Wat je dan vaak terug ziet in de praktijk is dat veel landingspagina’s een hele lange tekst hebben geschreven met wat ze kunnen verwachten. Is dat slim? Nee. Wat er dan gebeurd is dat je de interesse van je bezoeker verliest en dat wil je niet. Je kunt beter een kleine samenvatting creëren waarin je je specifiek focust op de voordelen die terug te zien zijn in de waarde van het product of dienst. Zie onderstaand voorbeeld:  

Landingspagina 4yourbrand

Het laat direct zien wat je kunt verwachten. Bullet points mooi en duidelijk opgesomd. Een bezoeker weet hierdoor direct waarom je zou moeten kiezen voor dit ebook en waarom dit jouw bedrijf en website kan bevorderen. 

Element 4: Bewijs

Bewijs, of met andere woorden: ‘Social proof’, is belangrijk voor andere bezoekers zodat ze fysiek kunnen zien dat mensen die jouw product/dienst heeft gekocht, meer mensen overtuigd om ook over te gaan tot koop. Mensen lezen nou eenmaal graag reviews voordat ze wat kopen want zeg nou eerlijk: Niemand wilt geen waar voor zijn geld krijgen toch? Na een onderzoek van BrightLocal is er naar voren gekomen dat bezoekers gemiddeld genomen 14 minuten reviews lezen van klanten die jouw product/dienst hebben gekocht voordat ze een beslissing hebben genomen. 

Het is dus heel belangrijk om customer reviews te gebruiken bij je landingspagina(s) zodat je mensen kunt laten zien dat jij betrouwbaar bent. Het is nou eenmaal zo dat als er niemand een review achter laat, mensen het moeilijker vinden om over te gaan tot een actie. Bevestiging is wat mensen zoeken en laat dat nou hetgeen zijn waar jij je als ondernemer je voordeel uit moet halen. 

Element 5: CTA

CTA is niks anders dan een afkorting voor: ‘’Call to action’’. In principe is een CTA de conversie generator. CTA’s zijn de knoppen die ervoor zorgen dat er met 1 druk op de knop wordt doorverwezen naar een afreken pagina. De CTA knop is de reden dat jij een landingspagina hebt gecreëerd. Een goede CTA sluit aan bij je USP en vertaalt dat in hetgeen wat een bezoeker ontvangt zodra de bezoeker op een CTA knop klikt. 

Je kunt meerdere CTA knoppen creëren zolang alle knoppen maar voor hetzelfde doeleinde zijn ingericht.  Door deze knoppen goed te designen op zo’n manier dat het goed opvalt, is de kans aanzienlijk groter dat bezoekers overgaan tot actie. Inclusief kleur, grootte, lettertype en alle andere visuele aspecten van je landingspagina. 

Conclusie landingspagina’s

Het is dus vrij duidelijk dat het gebruik van een landingspagina essentieel kan zijn ter bevordering van je conversie. Houdt dan ook dit blog erbij voor als je er zeker van wilt zijn dat je deze 5 essentiële elementen toepast op je landingspagina. Soms kan het zijn dat je ideeën op raken, blijf niet te lang stilzitten. Kijk eens hoe creatief je bent en dan zul je zien dat jouw landingspagina’s er tip top uit komen te zien.  

ebook-4yourbrand

Meer rendement halen uit jouw website?

Alle kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan heb ik verwerkt tot een e-book waarin ik de belangrijkste aspecten van een winstgevende website bij langs ga. Heb jij hem al gelezen? 

Zoek zelf een onderwerp en leer hier alles over in de kennisbank van 4yourbrand!

Volg 4yourbrand op:

Start gesprek
1
Heb je vragen?
Kom direct in contact
Hey Hallo! 👋 Wij zijn bereikbaar via WhatsApp! Waar kunnen wij jou mee verder helpen? 🚀

Meer rendement uit jouw website halen? Ik heb hier meer dan 50 praktische tips voor je!