fbpx

Blijf op de hoogte via:

Leestijd: 4 minuten

De corona crisis is niemand in de spreekwoordelijke koude kleren gaan zitten. Dit geldt ook voor ondernemers. De pandemie en alle genomen maatregelen hebben niet alleen ons privé-, maar ook ons zakenleven op de kop gezet. We zijn gedwongen flexibel te kijken naar onze manier van werken. Ook naar hoe we in contact staan met onze klanten en zakenrelaties. De bestaande klant is altijd al belangrijk geweest, nu misschien meer dan ooit. Alleen hoe behoud je een goede band met je klant in deze lastige tijd? Specialist in relatiegeschenken Gift Campaign geeft je 5 tips om zakenrelaties te kunnen onderhouden tijdens corona.

Tip 1. Wek vertrouwen

Juist in tijden van onzekerheid is een stukje zekerheid meer dan welkom. Een synoniem voor zekerheid is vertrouwen. Je kunt vertrouwen opwekken met woorden, maar vaak gaat dit ook via wat je niet met woorden zegt: met non-verbale communicatie. Denk aan een goede handdruk, een glimlach of een open houding. Door corona worden we nu gedwongen zoveel mogelijk afstand van elkaar houden. Social distancing noemen ze dit. Handen schudden is uit den boze. Daarnaast werken we zoveel mogelijk vanuit huis en gaat de communicatie dus vaak via een scherm. Hoe kun je non-verbale communicatie dan goed overbrengen? Via een relatiegeschenk. Laat bijvoorbeeld een mok bedrukken om binnenkort samen een digitale kop koffie te drinken.

Tip 2. Blijf begripvol

Juist in deze tijden is het belangrijk om naast elkaar te staan in plaats van tegenover elkaar. Toon daarom zoveel mogelijk begrip naar je klant of zakenpartner. Dit kan al door simpel te vragen: ´hoe gaat het?´ en echt te luisteren naar het antwoord. Maar begrip tonen betekent ook begrijpen dat juist nu een betaling of levering misschien iets langer op zich laat wachten. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, maar bij de een heeft de pandemie zakelijk gezien meer negatieve gevolgen dan bij de ander. Zit je klant momenteel in een moeilijke zakelijke periode? Dan wordt begrip vanuit een samenwerkingspartner extra op prijs gesteld. Ook creëer je hiermee het effect van wederkerigheid. Heb jij het in de toekomst misschien een keer zwaar? Dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat dit begrip ook aan jou terug getoond wordt. 

Tip 3. Look on the bright side of life

Diverse onderzoeken tonen aan dat hij die positief blijft in moeilijke tijden, een lager risico heeft op hart- en vaatziekten. Ook zijn de optimisten ook psychologisch en sociaal gezien gezonder dan de pessimist. Kortom: het loont om positief te zijn. Probeer dus zoveel mogelijk te kijken naar wat er allemaal wel goed gaat. Bijvoorbeeld voor je eigen onderneming. Dit kunnen grote punten zijn, of juist hele kleine. Dit kun je natuurlijk ook toepassen bij je klanten. Wat gaat er binnen een samenwerking goed? Of hoe kun jij voor een kleine glimlach op het gezicht van de klant zorgen? Wees creatief!

Tip 4. Met de blik vooruit

We doen het allemaal wel eens: lekker dagdromen over de toekomst. Vaak gaat dit gepaard met een kriebel in de buik en het gevoel van hoop. De toekomst is nog ongeschreven en alles is nog mogelijk! Hoe vervelend deze pandemie ook is, we komen er een keer uit. Door samen met je zakenpartner te fantaseren over de toekomst creëer je samen een mooie band. Probeer de fantasieën om te zetten in realistische doelen en te zetten stappen.

Tip 5. Denk aan je eigen team

Je hoort het vaak wanneer het over de liefde gaat: je kunt pas van een ander houden als je eerst van jezelf houdt. Of wat dacht je van in het vliegtuig, waarbij wordt aangegeven eerst je eigen mondmasker op te doen voor je een kind helpt. Wat we hiermee willen zeggen is het volgende: denk eerst aan je eigen team, voor je aan je klanten denkt. Want het kan goed zijn dat er intern personeelsleden zijn die stress of problemen ervaren door de corona crisis. Ook voor hen is dit een lastige, spannende en onzekere tijd. Doordat we nu meer vanuit huis werken heb je automatisch ook minder zicht op je werknemers. Plan daarom regelmatig videogesprekken in en blijf zo goed op de hoogte van hoe het met iedereen gaat. Houd ook voldoende momenten over voor ontspanning en fun. Blijf daarnaast ook praktisch. Hebben je werknemers nog alle benodigdheden in huis om goed hun werk te kunnen doen? In veel gevallen is de keukentafel de nieuwe werktafel geworden. Een tweede scherm of goede bureaustoel kunnen dus essentieel zijn. Maar inventariseer ook of je personeel nog beschikt over alle andere kantoor artikelen. Zo kun je bijvoorbeeld notitieboekjes bedrukken of pennen en deze bundelen in een leuk pakket om naar hen thuis op te sturen.  

ebook-4yourbrand

Meer rendement halen uit jouw website?

Alle kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan heb ik verwerkt tot een e-book waarin ik de belangrijkste aspecten van een winstgevende website bij langs ga. Heb jij hem al gelezen?

Zoek zelf een onderwerp en leer hier alles over in de kennisbank van 4yourbrand!

Volg 4yourbrand op:

Start gesprek
1
Heb je vragen?
Kom direct in contact
Hey Hallo! 👋 Wij zijn bereikbaar via WhatsApp! Waar kunnen wij jou mee verder helpen? 🚀

Meer rendement uit jouw website halen? Ik heb hier meer dan 50 praktische tips voor je!