fbpx

Blijf op de hoogte via:

Leestijd: 5 minuten

Het wordt de hoogste tijd dat bedrijven een meer geïntegreerde benadering van het inzetten van CRO met SEO heroverwegen. CRO staat voor Conversion Rate Optimalization, ook wel conversieoptimalisatie genoemd. Conversieoptimalisatie kan effectief aansluiten op de meeste marketingkanalen. Het wordt echter zelden systematisch opgenomen in campagnes voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) en dat is vaak een vergissing. Hoewel CRO en SEO op zichzelf duidelijk gedefinieerde rollen hebben, kunnen de twee in samenwerking ook aanzienlijke cumulatieve voordelen opleveren die de waarde van elk afzonderlijk overschrijdt. In dit bericht deel ik drie van de meest impactvolle redenen waarom jij als bedrijf CRO met SEO zou moeten integreren. Maar eerst zal ik wat meer uitleg geven over deze begrippen:

De rol van CRO

Daarentegen heeft CRO als doel om elke website interactie te maximaliseren om de uiteindelijke waarde te vergroten. CRO streeft ernaar het percentage bezoekers van een website dat in klanten wordt omgezet te verhogen. In het algemeen, om elke gewenste actie op een webpagina te ondernemen.

De rol van SEO

Fundamenteel is SEO gepositioneerd om de bekendheid te vergroten en om relevante mensen naar jouw website te halen. Het liefst op de pagina(‘s) die het meest geschikt zijn voor de zoekintentie en de gebruikte zoekopdracht. SEO biedt een breed scala aan dekking, merk en actuele blootstelling aan het publiek tijdens het zoeken naar en kopen van informatie.

3 redenen waarom jij CRO met SEO moet integreren

De functie van SEO houdt niet op bij het landen van een potentiële klant op een website. Als dat wel het geval was, zouden klanten SEO niet beschouwen als een hardnekkig en “always-on” fundamenteel element van hun marketingstrategie. Ook CRO pauzeert niet totdat een bepaald aantal mensen op een website zijn beland. Het is een feit dat zowel deze zakelijke als marketingspecialismen altijd nodig zijn om dichter bij de optimale waarde van elke website te komen. Het kan nuttig zijn om deze twee disciplines te zien als overlappende in plaats van volledig verschillende specialismen.  

CRO met SEO integreren

1. Het grootste deel van de zoekmogelijkheden is Pre-Click

Het begrip ‘conversie’ kan verder naar voren worden gebracht en digitale marketingdoelen ondersteunen voordat mensen op een website terechtkomen. Een groot deel van de onbenutte kansen bij de meeste zoekmarketing bevindt zich in de kloof. Deze kloof ligt tussen de vertoningen (mensen die jouw advertentie zien) en de klikken (mensen die naar jouw website gaan). Click-through rate (CTR) optimalisatie is een altijd actief onderdeel van het leveren van SEO. Dit kan enorm worden ondersteund met de diepgaande expertise van de CRO- en SEO-experts (call to action).

Wat is een call to action?

De belangrijkste call to actions zijn vaak degene die ervoor zorgen dat leads betrokken blijven bij jouw merk voordat ze hebben besloten een aankoop te doen. Een paar voorbeelden hiervan zijn:

  • E-mail aanmeldingen
  • E-book (inhoud) downloads
  • Gratis proefversies
  • Webinar aanmeldingen

Bij digitale marketing is de aanvankelijke conversie barrière vaak het overwinnen van het obstakel om een potentiële gebruiker te verleiden om op jouw advertentie te klikken en op jouw website terecht te komen.

2. Alles kan harder werken

CRO kan perfect werken op een holistisch niveau en is dus een ultieme kandidaat om te integreren met andere kanalen. Voor bedrijven is het de mentaliteit en de voortdurende verwachting dat “alles harder kan werken” die CRO naar voren brengt met SEO. Doorgaans is SEO een van de grootste verkeersbronnen voor een website en met de bijbehorende lage kosten per bezoek, maakt dit SEO een ideale partner voor CRO. Nu SEO het aantal mensen op de commercieel impactvolle delen van jouw website doet toenemen, heeft CRO de rol van constant iteratief testen, doorlopend leren en verfijnen door ervaring. CRO met SEO integreren is nodig om verspilling te verminderen en elk expertisegebied te informeren over de inzichten die nodig zijn om ze meer te laten bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen.

Voorbeelden hiervan zijn de volgende benaderingen:

  • Zowel CRO- als SEO-experts richten zich op dezelfde belangrijke service-categoriepagina.
  • SEO-wijzigingen op de pagina omvatten het invoegen van zoekwoorden in koppen, inhoud uitbreiding om tegemoet te komen aan nieuwe zoekintenties en technische updates om de pagina weer te geven in Google Rich Results.
  • CRO-focus zorgt ervoor dat de pagina sneller wordt geladen en biedt toegang tot gerelateerde inhoud waarvan is vastgesteld dat deze in het verleden conversies verhinderde.
  • Het biedt ook nieuwe CTA-berichten en plaatsing om te ondersteunen bij het nemen van acties.
  • Hoewel deze wijzigingen zijn aangebracht, voert het CRO-team ook een experiment uit op de pagina met een variant van de pagina met een nieuwe korte vorm die wordt weergegeven aan 50% van de bezoekers.
  • Na 4 weken dat deze pagina actief is, worden stijgingen gezien met zowel het verkeer als de behaalde ranglijsten voor de pagina.
  • Bovendien nemen meer mensen contact op met het bedrijf zonder de pagina te verlaten.
  • Het CRO-experiment laat ook zien dat een aanhoudende korte vorm nieuwe conversies genereert. Dit wordt vervolgens gebruikt voor het volgende experiment over korte velden en plaatsing.

Aan de hand van bovenstaande eenvoudige voorbeelden kun je zien hoe de waarde die van beide services wordt afgeleid, wordt verbeterd. Bovendien zijn er altijd de volgende acties en experimenten die plaatsvinden om toekomstige voordelen te behalen.

3. De oplossing is niet altijd meer verkeer

Er wordt enorm veel nadruk gelegd op digitale marketing om de hoeveelheid verkeer naar een website te vergroten. Vooral voor SEO is dit meer waar dan voor betaald zoeken. De goedkope verkeersassociatie met SEO kan leiden tot buitensporige verspilling als het gaat om het inkomsten genererende potentieel van SEO. Evenals de totale site voordelen die zijn opgebouwd uit de toegevoegde toepassing van CRO. Zowel CRO als SEO kunnen effectief elk deel van de aankooptrechter targeten.

Van bewustwording en interesse tot verlangen en actie. Elk heeft een functie om de resultaten positief te beïnvloeden:

The Purchase Funnel - CRO met SEO
The Purchase Funnel

Samenvatting

Dit waren de drie van de meest impactvolle redenen waarom jij als bedrijf CRO met SEO zou moeten integreren. Naarmate marketingexperts en bedrijven de nadruk leggen op het volgen, beïnvloeden en verbeteren van de collectieve waarde van marketingkanalen in aanvulling op de direct toegekende waarde van elk afzonderlijk, hoe meer de marketing van onschatbare waarde is en een impact zal hebben.

ebook-4yourbrand

Meer rendement halen uit jouw website?

Alle kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan heb ik verwerkt tot een e-book waarin ik de belangrijkste aspecten van een winstgevende website bij langs ga. Heb jij hem al gelezen?

Zoek zelf een onderwerp en leer hier alles over in de kennisbank van 4yourbrand!

Volg 4yourbrand op:

Start gesprek
1
Heb je vragen?
Kom direct in contact
Hey Hallo! 👋 Wij zijn bereikbaar via WhatsApp! Waar kunnen wij jou mee verder helpen? 🚀

Meer rendement uit jouw website halen? Ik heb hier meer dan 50 praktische tips voor je!