fbpx

Blijf op de hoogte via:

Leestijd: 5 minuten

Er is merkpositionering, merkpersoonlijkheid, merkverhaal, merkreclame en merkbeleving. Wat betekent het allemaal? Is het woord “brand” een zelfstandig naamwoord of een werkwoord? Wat is precies de definitie van branding?

De betekenis van marketing en branding kan ongetwijfeld erg verwarrend zijn. Elk reclamebureau, adviesbureau, auteur en marketingprofessor geeft een iets andere draai aan het onderwerp branding.

Ik ga voor jou de beste merkdefinities samenvoegen en ze allemaal samenvatten om een aantal basisprincipes van branding te bieden die je echt kunt gebruiken in jouw bedrijf. Zelfs als jij niet met marketing bezig bent!

Ik ga op deze fundamentele vragen een antwoord geven:

  • Wat is precies de definitie van branding?
  • Hoe is dat anders dan “brand”?
  • Waarom zou de gemiddelde ondernemer om een van beide geven?

Als jij benieuwd bent naar het antwoord op (een van deze) vragen, lees dan zeker verder. Laten we beginnen met de vraag waarom.

Waarom zou iemand die NIET met marketing bezig is, zich bekommeren om de definitie van branding?

  1. Branding gebeurt met of zonder jou. Wil je het echt aan toeval overlaten?
  2. Wanneer je concurrenten er goed in worden en jij achterblijft, zullen je concurrenten jou overwinnen en dat wil je natuurlijk niet!
  3. Zelfs het kleinste bedrijf is een soort merk. En alles wat jij in het bedrijfsleven doet, is branding.

De woorden die jij kiest. De manier waarop jij je gedraagt. De gesprekken die je voert. De visitekaartjes die je uitdeelt. De beloften die je doet. De mensen die je inhuurt. De waarden die jou dierbaar zijn. De waarden waar je misschien minder om geeft. De leveranciers die jij kiest. De bedrijven waarbij je bent aangesloten. Het geld dat je verdient of niet verdient. En natuurlijk de ervaring die mensen hebben met het product of de dienst die je levert. Al deze ‘kleine dingen’ bij elkaar zijn fundamenteel en maken uiteindelijk het merk van jouw bedrijf.

Wat is branding?

Verkeerde opvattingen van merk en branding

Helaas is er veel verwarring en verkeerde informatie over de definitie van merk en branding. Een artikel op Entrepreneur.com zegt bijvoorbeeld: “De basis van jouw merk is het logo.” Onzin. Het logo is namelijk een symbolische weerspiegeling van jouw merk.

Een andere prominente website miste het volledig toen ze branding definieerden als “De marketingpraktijk van het creëren van een naam, symbool of ontwerp dat een product identificeert en onderscheidt van andere producten.”

David Ogilvy, de grootvader van de moderne reclame, definieerde ‘merk’ als ‘de immateriële som van de kenmerken van een product’. Die definitie is volledig productgericht en dus niet helemaal correct. Het gaat namelijk niet alleen om jouw product, het gaat ook om de mensen en hun waarden, de bedrijfscultuur en nog heel veel meer!

Kortom, branding is niet uitsluitend een marketing procedure. Het omvat ook bijvoorbeeld de klantenservice, management, de HRM-afdeling en de fabricage.

Wat is de definitie van merk?

Het eerste dat jij moet doen, is een onderscheid maken tussen “merk” als bedrijfsmerk of logo en “merk” als doorslaggevend bedrijfsconcept.

Denk niet langer aan het merk als kers op de taart die jouw bedrijf lekkerder maakt. Het merk is het hele recept!

Wanneer bedrijfsleiders over ‘het merk Nike‘ praten, verwijzen ze niet naar het logo of naar de slogan ‘Just Do It’. Ze verwijzen naar iets wat meer holistisch is. Meer conceptueel en veel groter dan alleen design of reclame.

Dit, van Wikipedia: “Een merk is een symbolische constructie die in de hoofden van mensen wordt gecreëerd en bestaat uit alle informatie en verwachtingen die aan een product of dienst zijn gekoppeld.”

“Symbolisch construct” lijkt mij een beetje academisch. Hoe zit het met ‘onderbuikgevoel’? Of ‘mentaal concept’? Of deze vereenvoudigde definitie uit het geweldige boek van Alan Adamson, BrandSimple: “Een merk is waar je product of dienst voor staat in de hoofden van mensen. Merken leven in je hoofd. Het zijn de mentale associaties die worden opgewekt als je aan een bepaalde auto of camera of horloge of spijkerbroek denkt. “

Nu komen we ergens. Vind je ook niet?

Ondersheid tussen een merk en branding

Wat is het onderscheid tussen merk en branding?

Adamson, van Landor & Associates vervolgt: “Je kunt alleen aan branding doen als je een zinvol merkidee hebt. Merk is een idee. Branding is de overdracht van het idee, de signalen die jij verzendt.”

Jouw merknaam is een signaal. Het logo is een signaal. De slogan en elke advertentie die jij weergeeft, is een signaal. Branding is het cumulatieve effect van al die signalen. Het is hoe je die verschillende betekenissen communiceert, de signalen die mensen ontvangen en de perceptie in de hoofden van mensen. Het gaat om associatief geheugen en die associaties zijn voor elk individu anders.

Scott Bedbury, bekend van Nike en Starbucks, is het ermee eens: “Merken worden levende, psychologische concepten die we jarenlang in onze gedachten hebben.” Een merk is alles waar de consument aan denkt als hij de naam van je bedrijf hoort.

Er is een verschil tussen het zelfstandig naamwoord ‘merk’ en het werkwoord ‘branding’. Als een merk een reeks mentale associaties over een bedrijf is, dan is branding het proces waarbij mensen worden geholpen die associaties te formuleren. Als reclame “jouw naam naar buiten brengt”, is branding iets betekenisvols aan jouw naam toevoegen. Jouw merk is een belofte, zowel emotioneel als rationeel.

Branding is een nooit eindigende inspanning om zaken te doen op een manier die zal leiden tot een beter “merk”. Het gaat veel verder dan reclame of marketingcommunicatie. Omdat wat je ZEGT niet zoveel weegt als wat je DOET. Branding gaat over het juiste doen.

Als jij het goede doet voor andere mensen, zullen jouw inspanningen op het gebied van branding zijn vruchten afwerpen. Aan de andere kant, als jouw bedrijf niets meer betekent dan alleen geld verdienen, dan zullen jouw merkinspanningen mislukken in een zee van niet-nagekomen beloften en ongelooflijke marketinghypes.

Conclusie branding

De basis van jouw merk zijn jouw waarden en jouw overtuigingen. Het gaat om jouw passie. Dat waar jij echt om geeft. Het gaat om wat er in jou, je team, je divisie en je bedrijf zit. Branding is alles. En alles is branding. Dat is de reden waarom elke bedrijfseigenaar en leidinggevende om branding zou moeten geven.

De truc is om dat allemaal voor jezelf uit te zoeken. Bepaal jouw passie. Benoem jouw waarden. Blijf trouw aan jezelf. Zorg ervoor dat alles wat je doet uit je hart komt! 

ebook-4yourbrand

Meer rendement halen uit jouw website?

Alle kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan heb ik verwerkt tot een e-book waarin ik de belangrijkste aspecten van een winstgevende website bij langs ga. Heb jij hem al gelezen?

Zoek zelf een onderwerp en leer hier alles over in de kennisbank van 4yourbrand!

Volg 4yourbrand op:

Start gesprek
1
Heb je vragen?
Kom direct in contact
Hey Hallo! 👋 Wij zijn bereikbaar via WhatsApp! Waar kunnen wij jou mee verder helpen? 🚀

Meer rendement uit jouw website halen? Ik heb hier meer dan 50 praktische tips voor je!