fbpx

Blijf op de hoogte via:

Leestijd: 6 minuten

Google-zoekresultaten. Op het eerste gezicht kijken wij allemaal naar de websites die bovenaan in de zoekopdracht van Google naar voren komen. Dit is logisch natuurlijk. Alleen heb je je ooit afgevraagd wie er allemaal onderaan de zoekopdracht staat? Google geeft binnen een paar seconden duizenden tot soms wel miljarden resultaten voor simpele zoekopdrachten. De vraag van vandaag: Hoe scoor je hoger in de Google-zoekresultaten?

Hoger scoren in de Google-zoekresultaten

Als jij niet weet welke elementen en technieken nodig zijn om bovenaan te komen in Google. Dan kan het zijn dat jouw website misschien wel een van de websites is die niet in de top 10 naar te vinden is, maar op de 10e pagina van een Google-zoekopdracht. Dit is een ramp voor lokale bedrijven of voor bedrijven die erg afhankelijk worden van hun online aanwezigheid. Als bedrijf word je steeds afhankelijker van online. Daar kun je natuurlijk niet omheen. Als jouw bedrijf niet in de top Google-zoekresultaten naar voren komt, weten potentiële klanten niet dat je bestaat.

Wat moet je doen om een hoge positie op Google te behalen/behouden?

In dit artikel ga ik de volgende punten bij langs:

  • Recente en populaire zoektrends
  • De samenstelling van een Google-zoekopdracht
  • Lokale marketingtactieken die je te helpen rangschikken
Beter scoren in de Google-zoekresultaten

Zorg voor inzicht in recente zoektrends

Recente informatie over zoekstatistieken bevestigen dat gemak en personalisatie een grote rol spelen in de manier waarop mensen tegenwoordig op het internet zoeken. Zoektermen met plaatsnamen, zoals “koffietent Utrecht” zijn het afgelopen jaar met 40% gestegen. Dat betekent dat meer internetgebruikers gericht op zoek gaan naar producten en diensten in hun regio dan ooit tevoren.

De rol van recensies en bedrijfsvermeldingen

Bedrijfsrecensies en bedrijfsvermeldingen op bijvoorbeeld Google helpen zoekmachines te bepalen of een website voldoet aan bepaalde criteria. Hoe vaker de website aan deze criteria voldoet, hoe groter de kans wordt dat je nieuwe potentiële klanten bereikt.

Alle Google-zoekopdrachten hebben enkele dingen gemeen. Ongeacht wie er zoekt. De personalisatie bepaalt echter wat jij in een zoekresultaat ziet. De resultaten bij een zoekopdracht van die potentiële klant kunnen enorm verschillen met bijvoorbeeld die van jou. Zelfs als ze in precies hetzelfde gebied actief zijn en precies dezelfde zoekwoorden gebruiken.

Hoe de personalisatie eruitziet

Het algoritme van Google personaliseert zoekopdrachten voor elke zoeker. Dit houdt dus simpelweg in dat jouw buurman andere zoekresultaten te zien krijgt dan jij.

Dit is waarom: als jij vaak berichten opzoekt over geld besparen of een blog over tuinonderhoud bezoekt, wordt de meest relevante inhoud voor jou weergegeven. Hetzelfde geldt voor je buurman. Ook al bevinden jullie je op dezelfde postcode. Jouw voorgaande activiteiten hebben invloed op de Google-zoekresultaten. Dit is niet het enige. Natuurlijk spelen er nog veel meer factoren een rol. Sommige bedrijven scoren bijvoorbeeld hoger in de zoekresultaten bij mobiele gebruikers op basis van hun mobielvriendelijkheid (responsieve optimalisatie).

“Voice search is the next big thing”

Daarbij worden gesproken zoekopdrachten steeds populairder in het zoeklandschap. Het gebruik van gesproken zoekopdrachten zijn het afgelopen jaar met al meer dan 50% gestegen. Naarmate mensen meer vertrouwt raken met deze technologie, zal dat aantal ongetwijfeld nog meer gaan stijgen.

Voice Search Google-zoekresultaten

Ik zal dit kopje even samenvatten. Dit zijn de belangrijkste trends binnen Google die jij het komende jaar even in de gaten moet houden:

  • Online recensies en bedrijfsvermeldingen helpen jouw website om beter te scoren bij zoekopdrachten in de buurt,
  • Personalisatie wordt steeds belangrijker,
  • Het type apparaat en de zoekgeschiedenis van de zoeker bepaalt het resultaat,
  • ‘Voice-Search’ – gesproken zoekopdrachten zijn aanzienlijk toegenomen.

De samenstelling van een Google-zoekopdracht

Je kunt kennis van recente trends gebruiken om de website van jouw bedrijf beter te laten scoren in een Google-zoekopdracht. Om de resultaten die te maximaliseren is het belangrijk dat je de structuur van een Google-zoekopdracht begrijpt en begrijpt hoe zoektrends aan elkaar gerelateerd zijn.

Met Google Trends kun je ontdekken hoe vaak er in jouw regio wordt gezocht op bepaalde zoektermen.

Google Trends Zoekopdrachten
Google Trends – Zoekvolume van het woord ‘renovatie’.

Wanneer jouw potentiële klanten een zoekopdracht uitvoeren, zien ze waarschijnlijk een of meer van de volgende zaken in hun zoekresultaten:

  • Featured snippet (1e positie)
  • De titel van een website / webpagina
  • De URL van de pagina
  • Interne sitelinks
  • Verwante zoekopdrachten

Een featured snippet is een uitgelicht zoekresultaat dat een beknopt en direct antwoord geeft op de zoekvraag.

featured snipped in de Google-zoekresultaten
‘featured snipped’ in de Google-zoekresultaten

Hoe relevanter de inhoud is in relatie tot de zoekopdracht, hoe groter de kans is dat deze naar voren komt. Als het relevant is kan Google de informatie van jouw website gebruiken om een ​​vraag snel te beantwoorden.

Het idee achter de featured snippet is om zoekers in één oogopslag het meest relevante antwoord op de vraag te kunnen bieden. De informatie in dit fragment voorkomt ook dat gebruikers meerdere websites moeten openen om het antwoord te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Als jouw website op deze manier bovenaan komt betekent dit dat jij je op de hoogst mogelijke positie bevindt voor die specifieke zoekopdracht. Hierdoor zal jouw website hoogstwaarschijnlijk veel verkeer genereren.

Echter, de concurrentie hiervoor is enorm. Alle bedrijven willen natuurlijk dat hun website zich in deze positie bevindt. Je hebt een grotere kans om daar terecht te komen als je jouw inhoud altijd up-to-date houdt en inspeelt op specifieke zoektermen waar minder concurrentie op zit.

Deze featured snippet pikt Google zelf uit een blog of pagina. Dit heb je niet zelf in de hand. De rest van de elementen heb je wel onder controle. De titel, de URL, metatags en de interne links vormen de componenten op de pagina waar je op moet letten wanneer je inhoud maakt. Zorg ervoor dat deze titels en URL’s relevante woorden en zinnen bevatten die gerelateerd zijn aan de zoekopdracht. Ook de inhoud moet hier goed op aansluiten. Dit is essentieel.

Hoger scoren in de Google-zoekresultaten

Lokale marketingtactieken die jou te helpen rangschikken in de Google-zoekresultaten

Gelukkig zijn er effectieve tools beschikbaar om het succes van jouw bedrijf wat meer te ‘verzekeren’. De volgende tactieken zijn wat we aanbevelen op basis van de laatste trends en de anatomie van een Google-zoekopdracht.

Lokale gesproken zoekopdrachten

Gesproken zoekopdrachten uitgevoerd door Google Assistant, Siri of een andere vergelijkbare technologie hebben een aantal dingen gemeen.

Het zijn typische uitspraken, zoals “Hey Google: waar kan ik een loodgieter bij mij in de buurt vinden”. Ook bevatten ze vaak een geografisch element, zoals een verwijzing naar de stad of provincie waarin de zoekopdracht wordt uitgevoerd.

Speel goed in op de manier hoe mensen een vraag in een zoekmachine typen en hoe ze deze in hun telefoon of tegen de stemassistent van hun huis zouden uitspreken.

Google Mijn Bedrijf-servicegebied

Op het Google Mijn Bedrijf-platform en de Google Mijn Bedrijf-app is er een optie waarmee jij jouw Google-bedrijfsvermelding kunt bijwerken met de servicegebieden waarin jij werkzaam bent. Met deze functie kun je postcodes, steden of dorpen en andere geografische locatiegegevens toevoegen. Door dit te doen, vergroot je de kans dat jouw bedrijf wordt weergegeven in een zoekopdracht die woordgroepen bevat als ‘bij mij in de buurt’ of ‘in [naam van stad]’.

Google-advertenties

Google Ads kan de kansen ook vergroten om bovenaan in de Google-zoekresultaten weergegeven te worden. Deze advertenties zijn gericht op professionele services en andere zoekopdrachten. Je kunt hiermee adverteren op specifieke zoekwoorden en zoekopdrachten.

Ook lokale advertenties zijn een optie binnen Google Ads. Ze stellen jou in staat om informatie op te nemen. Recensies, beoordelingen, openingstijden, telefoonnummers en meer.

Als jouw bedrijf goed past bij een zoekopdracht van een potentiële klant, dan wordt deze door Google als het ware aan jou gekoppeld! De kans dat potentiële klanten jouw advertentie of vermelding vinden en nieuwe klanten binnenstromen wordt op deze manier steeds groter.

Zorg wel dat je dit altijd op de juiste manier aanpakt. Een meetbare website is ook van belang. Laat je desnoods informeren door professionals.

Bron: Search Engine Land

ebook-4yourbrand

Meer rendement halen uit jouw website?

Alle kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan heb ik verwerkt tot een e-book waarin ik de belangrijkste aspecten van een winstgevende website bij langs ga. Heb jij hem al gelezen?

Zoek zelf een onderwerp en leer hier alles over in de kennisbank van 4yourbrand!

Volg 4yourbrand op:

Start gesprek
1
Heb je vragen?
Kom direct in contact
Hey Hallo! 👋 Wij zijn bereikbaar via WhatsApp! Waar kunnen wij jou mee verder helpen? 🚀

Meer rendement uit jouw website halen? Ik heb hier meer dan 50 praktische tips voor je!