fbpx

Blijf op de hoogte via:

Leestijd: 5 minuten

Meta beschrijvingen op de pagina’s van jouw website zijn erg belangrijk. Wil jij hogere klikfrequenties behalen, meer gericht organisch verkeer genereren en conversies verbeteren? Maak dan deze grote meta beschrijvingsfouten niet!

Wat is een meta beschrijving?

De meta beschrijving is de tekst die onder de paginatitel in de zoekresultaten verschijnt. In de afbeelding hieronder kun je een voorbeeld zien. Wanneer je een zoekresultaat krijgt, zie je een URL, een klikbare paginatitel in het blauw en de meta beschrijving die enige uitleg geeft over wat jij te zien krijgt als je op de titel klikt.

Meta beschrijving van 4yourbrand
Meta beschrijving van 4yourbrand

Meta beschrijvingen en SEO

Zijn meta beschrijvingen nog steeds van belang in SEO? Ja, maar misschien niet om de redenen waar jij in eerste instantie aan denkt. Meta beschrijvingen worden namelijk niet meegewogen in het genereren van de zoekresultaten in Google. Het is geen ranking factor. Hoe dan ook, we weten allemaal dat SEO niet alleen gaat over rang. Zoekmachineoptimalisatie gaat ook over:

  • Vaststelling van autoriteit
  • Aantrekken van bezoekers
  • Een doelgroep bereiken via zoekwoordrijke inhoud
  • Het opwekken van actie door bezoekers

Meta beschrijvingen zijn nog steeds erg belangrijk, omdat ze bijdragen aan een aanzienlijk deel van de inhoud die wordt weergegeven in de resultaten van zoekmachines. Meta beschrijvingen bieden site-eigenaren de mogelijkheid om een pagina te ‘promoten’ en/of een call-to-action rechtstreeks in de zoekresultaten op te nemen. Voorbeelden van call-to-actions zijn: “Klik om meer te leren/ lezen/ ontdekken!” of “Klik om nu te kopen!”

Fouten bij het schrijven van een meta beschrijving

Aangezien meta beschrijvingen vanwege bovengenoemde punten van invloed zijn op onder andere de click-through-rate (CTR), is het belangrijk om aandacht aan jouw meta beschrijvingen te besteden. Er zijn 10 fouten die meerdere malen gemaakt worden en terug te zien zijn bij anderen. Dus, ik ga jou deze 10 fouten vertellen zodat jij deze fouten kan voorkomen!

Fout 1: Meta beschrijvingen die te lang zijn

Vooral op een mobiel apparaat is er maar beperkte ruimte voor een zoekresultaat. De algemene vuistregel voor de maximale lengte van de meta beschrijving is 160 tekens voor desktop en 120 voor mobiel. Beknopte en duidelijke, maar boeiende meta beschrijvingen zijn essentieel.

Fout 2: Meta beschrijvingen die te kort zijn

Hoewel beknoptheid belangrijk is, is het logisch dat je toch optimaal gebruik moet maken van de ruimte die is toegewezen om jouw inhoud samen te vatten en te promoten. De kans is groot dat zoekmachines korte meta beschrijvingen zullen beschouwen als gebrekkig aan inhoud en dus aan kwaliteit.

Fout 3: Meta beschrijving is niet consistent met pagina-inhoud

Meta beschrijvingen zijn bedoeld om de pagina waaraan ze zijn gekoppeld samen te vatten. Toch zijn er tal van gevallen, door bijvoorbeeld luiheid of gebrek aan aandacht voor detail, waarin er niet nauwkeurig wordt weergeven wat er op de pagina staat. Wanneer jij de meta beschrijving niet consistent maakt met de pagina-inhoud, wordt jouw meta beschrijving niet gebruikt door de zoekmachine. Dit kan ervoor zorgen dat jouw inhoud niet correct wordt geïndexeerd en gerangschikt.

Fout 4: Een gebrek aan relevante zoekwoorden

Zie de meta beschrijving als een plek om de titel van jouw webpagina uit te kunnen breiden. Als je de mogelijkheid had om een langere titel te schrijven, welke trefwoorden zou je dan gebruiken? Zorg ervoor dat je voldoende relevante en onderwerp gerelateerde zoekwoorden opneemt om aan de zoekmachines en jouw doelgroep te laten zien dat de beschrijving echt in lijn is met de inhoud die op de pagina wordt beschreven.

Fout 5: Beschrijving duplicatie

Dubbele meta beschrijvingen die op meerdere websitepagina’s verschijnen worden afgekeurd door de zoekmachines. Elke pagina moet zijn eigen unieke, boeiende beschrijving hebben, anders komen de crawlers van zoekmachines er heel goed aan voorbij, samen met de inhoud die het beschrijft.

Fout 6: Opvullen met trefwoorden

Het opvullen van dezelfde of zeer vergelijkbare zoekwoorden in webpagina-inhoud is een SEO no-go en hetzelfde geldt voor meta beschrijvingen. Het is goed om een primair zoekwoord of een primaire zin op te nemen in jouw paginabeschrijving voor consistentie met de paginatitel en mogelijk jouw URL. Daarentegen is het niet aan te raden om meerdere varianten van hetzelfde trefwoord in een tekst van 160 tekens te proppen. Dit zal waarschijnlijk hetzelfde slopende effect hebben als niet-afgestemde of dubbele beschrijvingen.

Fout 7: De meta beschrijving is saai

Meta beschrijvingen hebben een dubbele rol: het beschrijven van een webpagina en het betrekken van jouw gewenste publiek via de resultaten van zoekmachines. Simpel gezegd, maak geen saaie meta beschrijvingen en geef zoekers een reden om te stoppen, te lezen en zelfs te klikken voor meer informatie. Vertel niet gewoon wat het is. Vertel waarom de zoeker het nodig heeft en hoe diegene het kan kopen.

Fout 8: Een oproep tot actie achterwege laten

Als jij de inhoud en context van jouw pagina volledig kunt beschrijven en nog ruimte hebt om een call-to-action toe te voegen, zou je dat zeker moeten doen. Het kan net dat duwtje in de rug zijn om een (potentiële) klant op de link te laten klikken. Met het gebruik van een call-to-action laat jij de consument focussen op voordelen en een gevoel van urgentie creëren. Zoekers laten klikken kan leiden tot een betere positionering in de zoekresultaten. Waarom zou jij niet alle mogelijke middelen gebruiken om jouw kansen op klikken te vergroten?

Fout 9: ‘Meta beschrijvingen’ verwarren met ‘Snippets’

Een snippet is een fragment of sample van een langere tekst die wordt gebruikt om een indruk te geven van de gehele versie. In de resultaten van zoekmachines wordt gebruik gemaakt van snippets. Google mag jouw meta beschrijving slechts ongeveer 30% van de tijd gebruiken. Zelfs als de zoekmachine jouw meta beschrijving niet gebruikt, kan dit nog steeds van invloed zijn op het uiteindelijke fragment dat wordt weergegeven. Het blijft dus belangrijk dat jouw meta beschrijving geoptimaliseerd is voor de actuele, op intentie gebaseerde zoekwoordgroepen waarvoor jij hoopt gevonden te worden.

Fout 10: Helemaal geen meta beschrijving schrijven

Inmiddels zou dit punt niet meer gemaakt moeten worden, maar bij genoeg websites ontbreekt er nog een meta beschrijving. Misschien heb je gehoord en geloofd (voordat je dit las) dat meta beschrijvingen er helemaal niet toe doen en geen prioriteit zouden moeten krijgen. Hieronder zie je een voorbeeld van wat er kan gebeuren als jij geen meta beschrijving hebt gemaakt. Als gevolg hiervan moet Google beslissen wat er moet worden geplaatst. In dit geval is er weinig tot geen waarde of reden geboden om te klikken.

No Meta Description
Voorbeeld van geen meta beschrijving

Voorkom deze fouten tijdens het optimaliseren

Dus, dit waren de 10 fouten die je moet vermijden bij het schrijven van jouw meta beschrijvingen. Let hier goed op bij het optimaliseren! Hopelijk ben je er nu van overtuigd dat meta beschrijvingen een belangrijke rol spelen bij het verbeteren van de zichtbaarheid en doorklik potentieel van jouw website in de zoekmachines.

ebook-4yourbrand

Meer rendement halen uit jouw website?

Alle kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan heb ik verwerkt tot een e-book waarin ik de belangrijkste aspecten van een winstgevende website bij langs ga. Heb jij hem al gelezen?

Zoek zelf een onderwerp en leer hier alles over in de kennisbank van 4yourbrand!

Volg 4yourbrand op:

Start gesprek
1
Heb je vragen?
Kom direct in contact
Hey Hallo! 👋 Wij zijn bereikbaar via WhatsApp! Waar kunnen wij jou mee verder helpen? 🚀

Meer rendement uit jouw website halen? Ik heb hier meer dan 50 praktische tips voor je!