fbpx

Blijf op de hoogte via:

Leestijd: 6 minuten

Door te begrijpen wat de problemen van Google zijn, kunnen we ervoor zorgen dat Google ons nóg beter kan helpen. Het is belangrijk dat jij ervoor zorgt dat jouw SEO-inspanningen de drie belangrijkste “behoeften” van Google ondersteunen. Deze belangrijke behoeften zijn, zoals je al kunt zien aan de titel: begrip, geloofwaardigheid en leverbaarheid. Ik zal in dit blog uitleggen hoe jij de mogelijkheden die Google biedt optimaal kan benutten!

De 3 behoeften van Google: begrip, geloofwaardigheid en leverbaarheid

We weten hoogstwaarschijnlijk allemaal wel waarvoor Google gebruikt wordt. Heb je een vraag of loop je tegen een probleem aan? Google probeert jou zo efficiënt mogelijk de beste oplossing voor je probleem of het beste antwoord op je vraag te bieden.

In het begin was dit proces wisselvallig vanwege de simplistische manier waarop Google de resultaten rangschikte:

  • Tekenreeksen tellen
  • Links evalueren
  • De resultaten rangschikken met behulp van een door mensen geschreven algoritme

Het manipuleren van het algoritme was toen relatief eenvoudig. We hebben het vast allemaal tot op zekere hoogte gedaan. Maar Google werd steeds slimmer en het algoritme werd steeds complexer. Een steeds groter aantal rijke elementen (SERP-functies) nam het over en de blue link ranking verdwijnt steeds meer naar de achtergrond. Hoe zou jij het nu het beste kunnen aanpakken?

Begrip

Als jij jouw inhoud wilt aanbevelen als oplossing voor het probleem of de vraag van de gebruikers van Google, moet Google het volgende kunnen begrijpen:

  • Wie ben jij?
  • Wat heb jij te bieden?
  • Welke doelgroep spreek jij aan?

Enkele voorbeelden waarmee je Google kunt helpen begrijpen wie jij bent, wat jij doet en waar jij de gebruiker een relevante oplossing voor kunt bieden, zijn:

  • Schrijf een duidelijke inhoud met semantische triples (RDF model). Dit is een set van drie entiteiten die een uitspraak over semantische gegevens codificeert in de vorm van subject-predicaat-object-expressies.
  • Schema.org-markeringen toevoegen aan jouw webpagina’s.
  • Relevante afbeeldingen en video’s toevoegen.
  • Jouw website structureren met goed gedefinieerde, logische categorieën.

Kortom, alles wat dient om beter met een machine te kunnen communiceren! Relevantie is fundamenteel belangrijk en Google focust zich er erg op om dat goed te krijgen. Begrip is dus de basis. Zonder begrip kunnen de algoritmen de relevantie niet beoordelen.

SEO optimalisatie en uitleg

Geloofwaardigheid bij SEO

Wanneer jouw inhoud eenmaal begrepen wordt als inhoud met een relevante oplossing voor de gebruiker, dan neem je deel aan de race. Want dat is het uiteindelijk – een race. Jouw concurrenten bieden een vergelijkbare oplossing. Zij hebben er net als jij alles aan gedaan om Google te laten zien dat hun inhoud relevant is.

Google moet nu evalueren wie van jullie zijn gebruikers de meeste tevredenheid geeft, aangezien het doel van Google is om de gebruiker zo snel en efficiënt mogelijk het beste antwoord te geven. Wie staat er bovenaan in de resultaten? Dit is waar jouw geloofwaardigheid en de geloofwaardigheid van jouw inhoud in het spel komen.  

Enkele voorbeelden waar jij Google van kunt overtuigen dat jij de beste in de markt bent:

  • Duidelijke en overtuigende pagina’s over jouw bedrijf, leidende medewerkers, auteurs, partners, klanten.
  • Nauwkeurige en up-to-date inhoud.
  • Beoordelingen: positieve opmerkingen van gebruikers over jouw inhoud.
  • Laten zien dat jouw merk en de merken die gekoppeld zijn aan jouw merk deskundig, gezaghebbend en betrouwbaar zijn binnen jouw branche.
  • Inkomende links, sociale activiteit etc. die de geloofwaardigheid van jouw inhoud ondersteunen.

Geloofwaardigheid van een bepaalde oplossing (jouw inhoud) wordt beoordeeld op inhouds-, merk-, en auteursniveau. Je moet op alle drie de niveaus verbeteren.

Leverbaarheid

Dit is de gamechanger voor iedereen die nog steeds denkt in termen van “traditionele” blue link ranking. In stap 1 en 2 heeft Google geëvalueerd en gerangschikt welke van de beschikbare opties haalbaar zijn en welke het meest geloofwaardig zijn. Maar dat is niet genoeg. Google wil zijn gebruiker een rijk, boeiend en bevredigend resultaat bieden. Wanneer we blauwe links evalueren is de mate van leverbaarheid gebaseerd op simpelweg de paginasnelheid en mobielvriendelijkheid. Maar vandaag, met aanbevolen fragmenten, video’s, afbeeldingen, lokale resultaten en alle andere rijke elementen, wordt de afleverbaarheid complexer en belangrijker.

Dit is de gamechanger: SEO is onderdeel van een bredere digitale marketingstrategie. Jouw inhoud moet direct waardevol zijn voor jouw doelgroep en jij moet de inhoud publiceren op een platform waar jouw doelgroep zich bezighoudt.

De rijkere resultaten die Google vandaag biedt, brengen een aanvullende evaluatie van de leverbaarheid met zich mee:

  • Is de inhoud in het beste formaat voor de gebruiker (tekst, tabelgegevens, lijst, video, audio, infographic)?
  • Kan Google met vertrouwen het exacte deel van de inhoud identificeren dat het nodig heeft voor de SERP?
  • Kan Google dat stukje inhoud gemakkelijk extraheren in een formaat dat geschikt is voor zijn SERP?

Tips voor SEO

SEO tips

Pak het formaat van jouw inhoud aan

Maak inhoud in een indeling die geschikt is voor de behoeften en verwachtingen van de Google-gebruiker voor de vraag die ze hebben gesteld. Leverbare inhoud voor een instructie is bijvoorbeeld in de vorm van lijsten, video’s of audio in plaats van lange tekstinhoud of afbeeldingen. Onthoud dat verschillende gebruikers de voorkeur zullen geven aan inhoud in verschillende formaten. Sommigen lezen bijvoorbeeld liever, anderen bekijken video’s, anderen alleen audio. Sommige houden van lijsten met opsommingstekens of tabelgegevens, terwijl andere lange kopieën maken.

Maak gebruik van gestructureerde gegevens

Gebruik Schema.org markeringen en semantische HTML5 om de geschikte delen van uw inhoud te identificeren.

Maak jouw inhoud extraheerbaar

Plaats de inhoud in een blok of een fragment, zodat deze ‘extraheerbaar’ is. Gutenberg in WordPress is een goed voorbeeld van dit soort leverbaarheid. Alles is in fragmenten (blokken) met handvatten weergegeven waarbij Google het blok met inhoud eruit kan trekken en het in de SERP kan plaatsen, of de gebruiker vanuit de SERP rechtstreeks naar het relevante deel van de inhoud kan leiden.

Maak jouw inhoud gemakkelijk verwerkbaar

Maak de inhoud zo gemakkelijk mogelijk voor Google om te verwerken. Voeg bijvoorbeeld toe:

  • Bijschriften voor video
  • Transcripties voor audio
  • Nauwkeurige alt-tekst voor afbeeldingen

Voor welk apparaat?

Pas de inhoud aan het apparaat aan dat de persoon gebruikt – mobiel, desktop, horloge, bril, virtuele assistent, enz. De situatie evolueert naar SERP’s die:

  • Steeds meer multimedia
  • Minder blauwe links
  • Minder klikken
  • Meer on-SERP SEO

Als je die ruimtes niet vult, zal je concurrentie dat wel doen. We zouden er goed aan doen om het proces te starten door na te denken over het maken van inhoud die oplossingen biedt in een relevant formaat – steeds meer rijke formaten. In plaats van te concurreren om rijke elementen die al op de SERP’s voorkomen, is het misschien een goed idee om te zoeken naar welke zoekopdrachten geen rijk element hebben dat er baat bij zou hebben.

Ik heb klanten die denken dat ze alleen maar wat blogposts hoeven te schrijven. Maar met blogposts concurreer je met alle andere concurrerende blauwe links en heb je een heleboel links naar je blogpagina nodig. Je moet de pagina optimaliseren en veel investeren om ergens in de buurt van de bovenste pagina te komen. Maar als je een SERP ziet die een video nodig heeft en er geen heeft, maak dan een video. Als je denkt dat audio beter zal zijn, doe dat dan. Hetzelfde geldt voor de afbeeldingengalerij of aanbevolen fragmenten.

SEO is noodzakelijkerwijs onderdeel van een multi-channel benadering

SEO kan niet langer een doel op zich zijn. Het moet deel uitmaken van een bredere digitale strategie. De video die je hebt gemaakt, kan niet in een vacuüm overleven. Het moet via Google aan jouw potentiële klanten worden geleverd; maar ook via social media, via nieuws- en mediasites en via partners.

Conclusie SEO: wat betekent dit allemaal voor ons als marketeers?

Inzicht, geloofwaardigheid en leverbaarheid zijn allemaal dingen waarmee we Google kunnen helpen.

  • Communiceer zo gedetailleerd mogelijk welke oplossingen jij aanbiedt
  • Overtuig Google ervan dat jij de gebruiker van Google tevreden zult stellen
  • Jouw inhoud moet het formaat hebben dat relevant is voor de context van de gebruiker

Het is dus één ding om de beste oplossing voor het gebruikersprobleem van Google te vinden. Ervoor zorgen dat Google het volgende begrijpt:

  • Wat jouw oplossing is
  • Dat jij de beste aanbieder bent in vergelijking met alle gelijkwaardige oplossingen
  • Dat het formaat het meest geschikt is voor de gebruiker in hun context

Dat is de sleutel tot SEO en de eerste stap naar goed gevonden worden in Google.

ebook-4yourbrand

Meer rendement halen uit jouw website?

Alle kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan heb ik verwerkt tot een e-book waarin ik de belangrijkste aspecten van een winstgevende website bij langs ga. Heb jij hem al gelezen? 

Zoek zelf een onderwerp en leer hier alles over in de kennisbank van 4yourbrand!

Volg 4yourbrand op:

Start gesprek
1
Heb je vragen?
Kom direct in contact
Hey Hallo! 👋 Wij zijn bereikbaar via WhatsApp! Waar kunnen wij jou mee verder helpen? 🚀

Meer rendement uit jouw website halen? Ik heb hier meer dan 50 praktische tips voor je!