fbpx

Blijf op de hoogte via:

Leestijd: 7 minuten

Laten we eerlijk wezen. We willen allemaal wel dat onze website de hoogste rankings krijgt op Google. Zoals je misschien wel in de kennisbank hebt gezien, zijn er talloze manieren beschikbaar om ervoor te zorgen dat dat ook gebeurt. Maar dat betekent ook dat er dus vele wegen naar Rome leiden. Meestal zijn we in het algemeen al content met het plaatsen van goede backlinks. Maar toch is het plaatsen van een geplaatste backlink niet altijd genoeg. Je moet overwegen of die überhaupt wel follow of nofollow geregistreerd zijn. Daarom vertel ik je in dit artikel wanneer je ‘no follow’ links moet gebruiken en wanneer niet. Lees snel verder!

Een no follow link gebruik je om aan te geven aan Google dat er geen waarde moet meegegeven worden aan de verwijzende link. Dit werkt zeer praktisch op het moment dat je een systeem gebruikt waarmee mensen een URL kunnen vermelden. Dit kan ervoor zorgen dat er backlinks worden gebouwd op een website van een bezoeker. Maar gebruik je een no follow link, dan zal Google er geen waarde aan hechten waardoor je eigen positie op de ranglijst veilig blijft. 

De no follow link is ontstaan in 2005. Het werd in eerste instantie bedacht om alle spam comments tegen te gaan op blogposts. Geloof het of niet, maar er waren professionele marketeers die gebruik maakte van de link op een manier waardoor je Google’s pagerank en andere websites kon manipuleren. Deze link vertelt Google om geen waarde te geven aan de link die is meegegeven door een persoon. 

No follow als hint

Tegenwoordig wordt er heel anders naar een no follow link gekeken. In maart 2020 heeft Google aangegeven dat ze nu anders gaan kijken naar een no follow link. Dit houdt in dat ze het eerder als hint gaan opvatten dan als richtlijn. Dus in andere woorden: Google beoordeeld zelf of ze een link vertrouwen of niet. Los van het feit dat ze dus hebben aangegeven dat ze anders gaan kijken naar een no follow link, hebben ze ook 2 nieuwe attributen hebben gemaakt voor het identificeren van de intenties van links. 

rel=”sponsored”

Je krijgt hier de keus om je link attribuut specifieker te maken door middel van de intrede van deze nieuwe type. Als je betaalde links of partnerschappen die vermeld staan onder een link, kun je ze identificeren met het sponsored attribuut. Hiermee geef je aan dat je een bepaalde compensatie hebt gekregen voor het plaatsen van een link op jouw website. Goed voor je partnerschap en goed voor de page ranking van je website.

rel=”UGC”

UGC staat voor user generated content. Letterlijk vertaald als: content geplaatst door gebruikers/website gebruikers. Dit attribuut kun je gebruiken voor de pagina’s waarin je interactie hebt met je bezoekers. Hierdoor laat je zien dat deze content dus geplaatst is door je bezoekers. Zie het als een stukje credibility naar je bezoekers. 

Je kunt deze attributen dus beide gebruiken in combinatie met je nofollow attribuut. In bepaalde gevallen kan het dus voorkomen dat je links niet in de nieuwe categorieën wordt geplaatst door Google, maar toch wil je doorgeven dat je er niet voor instaat om deze link autoriteit te geven, dan kun je alsnog nofollow gebruiken. 

Google no follow link uitleg 4yourbrand

Dus, Nofollow werd voornamelijk gebruikt als algemene catch-all. Dat werd gebruikt voor links waarvan je niet wilt dat die meetellen in de ranking van de pagina. Tegenwoordig kun je een nofollow link het best gebruiken wanneer de andere twee ‘Rel’ attributen niet relevant zijn en je die dus wilt tegenhouden in het ranken van de pagina. 

Google wilt websites op een natuurlijke manier een link profiel laten aanmaken. Indien dat dus anders gebeurt (door middel van een betaalde link) dan is dat niet natuurlijk. In principe kun je het beschouwen als een gekochte link. Dat mag niet meetellen in de ranking. Tegenwoordig zijn er genoeg partnerschappen te vinden bij bedrijven, maar wat er op dat moment gebeurt is dat de waarde van een gesponsorde artikel in de backlinks verwerkt zit, wat niet op een natuurlijke manier is gegaan. En dat gaat dus tegen de regels van Google waardoor je een nofollow link kunt gebruiken. 

Op het moment dat Google een pagina begint te crawlen kunnen ze gek genoeg niet zien dat een specifieke link ook commercieel is. Op dat moment wilt Google dat je dan no follow links gaat gebruiken zodat ze weten dat er niets verandert voor jouw bezoeker. Daar verandert verder niets mee, je bezoeker ziet gewoon wat hij of zij zou zien bij het gebruik van een follow link. Ook verandert er niets voor de adverteerder die een betaalde link heeft gebruikt.  

Er zijn vele verschillende meningen over wat als een betaalde link beschouwd wordt. Google heeft daarom een statement uitgebracht waarin ze dat duidelijk hebben verwoord. 

“Het uitwisselen van geld in ruil voor links, of berichten die links bevatten; het uitwisselen van goederen of diensten voor links; of iemand een gratis product aanbieden in ruil voor een link waar een persoon over kan schrijven.” 

Door dit statement uit te brengen heeft Google aangegeven wat als een betaalde link beschouwd kan worden. 

Wanneer gebruik je een nofollow?

Als je iemand een link geeft omdat je dat zou willen of omdat je denkt dat je het goed kan gebruiken voor je eigen naamsbekendheid, dan hoef je geen nofollow link te gebruiken. In principe kun je vooropstellen dat als je een link op geen enkele manier kan identificeren die bestaat om de rang telling te manipuleren, hoef je er geen nofollow link bij in te voeren. 

Er zijn sommige webmasters die zo bang zijn geworden voor betaalde boetes of andere vormen van bestraffingen waardoor zij alle uitgaande links direct koppelen aan een nofollow link. Hierdoor kunnen ze op geen enkele manier bestraft worden door Google. 

Is er een Dofollow?

Hoe ironisch het ook klinkt, bestaat er geen Dofollow. Dat komt omdat als een link gecodeerd is, het automatisch gevolgd wordt. Er zijn manieren waardoor het zou kunnen voorkomen dat meta robots een tag gebruiken waardoor het wellicht niet geïdentificeerd wordt door de Google autoriteiten. Maar dat is heel zeldzaam. 

Een nofollow link helpt je misschien niet om hogerop te komen op de Google rankings, maar doordat Google heeft besloten om nu zelf te gaan beoordelen over wat betrouwbaar is en niet, kan het zomaar zijn dat je wel hoger in de Google rankings kan komen. 

Nofollow links zijn onderdeel van het natuurlijk linkbuilden. Dus wanneer een website daar geen gebruik van maakt, ziet het er juist raar uit. De waarde die een nofollow link met zich meebrengt is dat het veel meer traffic met zich meebrengt. Bezoekers dus. Het brengt in potentie veel meer bezoekers naar je website dan vele links die als ‘followed’ genoteerd zijn. 

Tegenwoordig hebben bijna alle marketing gerelateerde tools wel de optie om te scannen hoeveel nofollow en followed links je op jouw website hebt. De meest bekende tools heten als volgt:

  • Ahrefs
  • Majestic
  • Semrush

Deze tools laten je door middel van statistieken zien hoeveel links je website überhaupt heeft. Hierdoor kun je zelf kijken of je het 1 of ander wilt veranderen. 

Er zijn verschillende opties mogelijk. Als je een beetje kennis hebt van het coderen, kun je in de codering alle data lezen en waar nodig aanpassen. Indien je daar geen kennis van hebt kun je ook wat plugins gebruiken die aangegeven of je een nofollow link hebt of niet.   Je kunt ervoor kiezen op bepaalde extensies of plugins te downloaden, bijvoorbeeld:

  • Detailed SEO Extension
  • Ahrefs Chrome plugin
  • Igoreware Nofollow Extension

Samenvatting: wanneer gebruik je wat?

follow: 

  • Als je een bron vertrouwd waarmee je kunt linken. 
  • Wanneer je een externe gast laat posten op je website zonder dat diegene ervoor heeft betaald. 
  • Als je een link toevoegt naar socialmediaplatformen. 

nofollow:

  • Gebruik je wanneer je een link hebt verkocht op je website
  • Wanneer iemand jou heeft betaald om zijn of haar content te posten op jouw website.
  • Kun je gebruiken wanneer je bang bent bestraft te worden voor het gebruik van een bepaalde link.
  • Als je gebruik maakt van widgets
  • Wanneer er een sitewide link wordt gebruikt voor de persoon die jouw website heeft gedesigned. Hoewel er veel mensen links zullen volgen met bedrijfsnamen. 

Conclusie

Nofollow links gebruiken bestaat voornamelijk om dus Google tevreden te houden. Het levert je geen directe stijging in de rankings op, maar kan wel omgekeerd worden als je er geen gebruik van maakt. Google wilt graag dat websites op een natuurlijke manier autoriteit opbouwt, zodat er geen misbruik wordt gemaakt van het feit dat er links gekocht zijn of niet. De spiders die Google gebruikt om te crawlen zijn in feite ook maar robos, dus die kunnen niet goed zien of een link gekocht is of niet. Daarom wil Google dat je gebruikt maakt van nofollow links. Met name als het gaat om commerciële content gaat dat op bepaalde advertorials of blogs wordt gepost. Meer over Google Rankings vind je in de kennisbank van 4yourbrand!

ebook-4yourbrand

Meer rendement halen uit jouw website?

Alle kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan heb ik verwerkt tot een e-book waarin ik de belangrijkste aspecten van een winstgevende website bij langs ga. Heb jij hem al gelezen? 

Zoek zelf een onderwerp en leer hier alles over in de kennisbank van 4yourbrand!

Volg 4yourbrand op:

Start gesprek
1
Heb je vragen?
Kom direct in contact
Hey Hallo! 👋 Wij zijn bereikbaar via WhatsApp! Waar kunnen wij jou mee verder helpen? 🚀

Meer rendement uit jouw website halen? Ik heb hier meer dan 50 praktische tips voor je!