fbpx

Blijf op de hoogte via:

Leestijd: 4 minuten

Er zijn verschillende kenmerken die de grote merken wereldwijd met elkaar gemeen hebben. Als gemiddelde ondernemer kan het handig zijn om een rolmodel te hebben en te leren van de stappen die anderen zetten. Dit kan je veel tijd en energie besparen vergeleken met wanneer je zelf alles uitzoekt. In dit blog ga ik vijf kenmerken bespreken waar jij iets aan kan hebben!

Grote merken onderscheiden zich sterk van de concurrentie

Merken als Ikea en Nike volgen hun eigen regels. Ze doorbreken het vooropgezette denkbeeld van functie, service en stijl en verrassen de concurrentie. Dat is hoe ze leiderschapsposities hebben verkregen. Het is dus belangrijk om te kijken naar wat je concurrentie aanbiedt en daarbovenop iets extra’s toe te voegen. Een aanpassing in de functie, service of stijl.

Iedereen kent merken als Nike en Adidas. Om met deze grote merken te concurreren is het belangrijk om je te kunnen onderscheiden en de klant een toegevoegde waarde aan te bieden. Under Armour heeft dit gedaan, is voorbij Adidas gestegen en heeft de tweede plaats veroverd achter Nike. Ze hebben het vooropgezette idee van de functie van sportkleding doorbroken en hebben dat tot een krachtpantser onder sportartikelen gemaakt. Zij waren de eerste die sportkleding niet als kleding om simpelweg in te sporten presenteerden, maar sportkleding lieten zien als een uitrusting die speciaal ontworpen is om atleten koel, droog en licht te houden tijdens een wedstrijd of training. Door deze verandering van perceptie onderscheiden zij zich als merk van andere merken, wat goed bij klanten aanslaat.

Grote merken verbinden zich op een emotioneel niveau met klanten

Wat grote merken doen om klanten voor zich te winnen is op het gevoel van klanten in te spelen. Om een emotionele connectie met hen te maken. Ervoor zorgen dat hun product of slogan bepaalde gevoelens bij klanten opwekt. Grote merken hangen een bepaalde waarde aan hun producten. Een voorbeeld hiervan is Apple. Wanneer jij een product van Apple koopt en gebruikt, zorgen zij door hun slogans ervoor dat er een gevoel van verbondenheid met een luxe merk ontstaat. Het gebruiken van hun producten zeggen iets over jou. Namelijk dat jij design waardeert en dat je bewust creatief bent. Dat jij door het kopen van hun producten laat zien dat jij anders denkt dan anderen.

Emotie is alles als het gaat om het bouwen van een iconisch merk. Zorg ervoor met de branding en marketing van jouw merk dat er bepaalde gevoelens van waarde in jouw klanten naar boven komt. Dat jouw klanten zich kunnen identificeren met dat wat ze altijd al hadden willen zijn bij het gebruik van jouw producten.

Grote merken maken jaar na jaar hun belofte waar

Zorg ervoor dat je op de hoogte blijft van de laatste trends en je aansluit bij de juiste merkassociaties. Het is belangrijk dat je als merk up-to-date blijft. Veel ondernemers beschouwen branding als een eenmalig evenement: doe het en het is klaar. Maar dat is het helemaal niet. Branding vereist constante toewijding en inspanning. Om emotioneel verbonden te blijven met jouw doelgroep, moet je er dagelijks aan werken. Een iconisch merk garandeert nog geen zakelijk succes.

Grote merken hebben een duidelijk doel

Het doel van jouw merk zou niet moeten zijn om geld te verdienen. Dat is het doel van het bedrijf. Het merk moet staan voor iets diepers en betekenisvollers dan dat.

  • Ikea verkoopt goedkope meubels die je nauwgezet in elkaar moet zetten, maar het doel is om betaalbaar modern design naar de massa te brengen.
  • Nike verkoopt schoenen en kleding, maar het doel is om actie, prestaties en persoonlijke prestaties te stimuleren. “Just Do It.”
  • Starbucks verkoopt koffie, maar het doel is om een leegte in het drukke leven van de mens op te vullen.
  • Coca Cola verkoopt cola, maar het doel is om Amerikaanse waarden over de hele wereld te verspreiden. Het merk zet zich neer als “vrijheid in een fles”.

Wat is het doel van jouw bedrijf naast het maken van winst? Zoek het uit, schrijf het op en begin dan met het communiceren van dat doel.

Grote merken zijn goed in communicatie

Met een sterk en doelgericht plan kom je nergens als je niet duidelijk kan communiceren en je niet de boodschap over kan brengen aan jouw doelgroep. Een kenmerk dat grote merken met elkaar gemeen hebben is dat ze vaardig zijn in communicatie. Het is namelijk een uitdaging om de juiste boodschap te verspreiden. Veel bedrijven gaan wat betreft hun communicatie de fout in: hun advertenties zeggen één ding, hun campagnes op sociale media zeggen iets anders en hun website communiceert nog weer iets heel anders. Consistentie en afstemming is iets dat alle grote bedrijven gemeen hebben. Het is de benadering die die ongrijpbare, emotionele verbinding tot stand brengt die succes bevordert en mensen inspireert.

Dit waren de vijf kenmerken die grote bedrijven met elkaar gemeen hebben. Hopelijk heb je er iets aan en kun je deze kenmerken implementeren in jouw bedrijf en merk!

ebook-4yourbrand

Meer rendement halen uit jouw website?

Alle kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan heb ik verwerkt tot een e-book waarin ik de belangrijkste aspecten van een winstgevende website bij langs ga. Heb jij hem al gelezen?

Zoek zelf een onderwerp en leer hier alles over in de kennisbank van 4yourbrand!

Volg 4yourbrand op:

Start gesprek
1
Heb je vragen?
Kom direct in contact
Hey Hallo! 👋 Wij zijn bereikbaar via WhatsApp! Waar kunnen wij jou mee verder helpen? 🚀

Meer rendement uit jouw website halen? Ik heb hier meer dan 50 praktische tips voor je!