fbpx

Blijf op de hoogte via:

Leestijd: 4 minuten

We naderen het einde van een veelbewogen jaar in SEO. Laten we eens stilstaan bij een aantal belangrijke ontwikkelingen die opvielen. Hier volgen de 7 belangrijke SEO-lessen uit het afgelopen jaar.

1. Plan wat er gaat komen en implementeer wat nu werkt

Er zijn veel SEO-professionals die negeren wat op dit moment goed werkt en helemaal geobsedeerd zijn door nieuwe ontwikkelingen die in de toekomst belangrijk zullen of kunnen gaan worden. Ze verzuimen echt te doen wat nodig is om hun doelen te halen. Natuurlijk is het belangrijk om vooruit te kijken en in te schatten wat er komen gaat. Dat is in feite essentieel om te slagen in SEO, maar ik wil je ook meegeven om niet uit het oog te verliezen wat nu werkt. Neem alles wat je leert over nieuwe ontwikkelingen mee, pas het toe op wat je op dit moment doet en laat het een rol spelen in jouw toekomstige plannen. 

2. Google is een stuk strenger geworden over welke inhoud het indexeert

Sinds de introductie van de broad core-update is Google veel strenger geworden over de inhoud waaraan ze hun indexeringsbronnen zullen besteden. Het lijkt erop dat ze klaar zijn met het ontvangen van inhoud van lage kwaliteit. Terecht: de meeste inhoud die wordt gemaakt, voegt weinig tot geen waarde toe. De keerzijde hiervan is dat het lijkt alsof er veel bijkomende schade is. Hoewel de meeste gevestigde, gezaghebbende sites nog steeds alles kunnen krijgen om te rangschikken, moeten de ‘kleinere’ sites nu twee keer zo hard werken om in de goede gratie van Google te komen. 

Wat kun je doen om jouw inhoud geïndexeerd te houden? 

Doe wat je kunt om ervoor te zorgen dat je artikel de meeste waarde toevoegt aan je bezoekers en alle juiste signalen naar Google stuurt om het te laten indexeren. Kort gezegd betekent dit dat jij je moet concentreren op het maken van hoogwaardige, goed onderzochte inhoud die voldoet aan de intentie van de gebruiker. Zorg ervoor dat je de beweringen onderbouwt met gezaghebbende bronnen en neem referenties op. Bouw vervolgens interne en externe links en zorg ervoor dat mensen over jouw inhoud gaan praten op sociale media.

3. GPT-3 gaat het maken van inhoud drastisch veranderen

De komende jaren zullen we een dramatische verschuiving zien in de manier waarop content wordt gemaakt. Met de opkomst van Open AI’s GPT-3 zullen contentmarketeers een redactionele rol krijgen. GPT3 is namelijk een taalmodel dat coherente teksten kan schrijven, door telkens het volgende woord te voorspellen. Er is enige input nodig, zoals een titel en korte intro. Vervolgens kan het taalmodel zelf een volledig artikel schrijven of een discussie tussen verschillende personen nabootsen. Redacteuren hoeven de teksten dan alleen af te ronden en te publiceren. Hoewel GPT-3 al indrukwekkende dingen kan doen, heeft het nog een lange weg te gaan om inhoud te produceren die vergelijkbaar is met wat door mensen is geschreven. De rol van een contentmarketeer zal de komende jaren dus wel eens drastisch kunnen gaan veranderen. 

Dit jaar hebben we veel ontwikkelingen gezien als het gaat om featured snippets. Een featured snippet is een zoekresultaat in Google waarin een antwoord, of ander resultaat op jouw zoekopdracht, wordt getoond. Met de recente aankondiging van Google over het drastisch verbeteren van hun vermogen om passages te rangschikken, denk ik dat we meer exotische uitgelichte fragmenten en meer zoekopdrachten zonder klikken zullen gaan zien. Google kan zelfs beginnen met het combineren van meerdere passages uit verschillende artikelen tot enkele antwoorden. 

5. Er is geen ‘één waarheid’ als het gaat om jouw ranglijst

Ongeacht of jouw ranktracker dagelijks, wekelijks of maandelijks wordt bijgewerkt, het geeft jou nooit de exacte posities voor jouw vragen. Nu vraag jij je misschien af, waarom niet? Dit vanwege eerdere zoekgeschiedenis, locaties, versheid-indicatoren, experimenten die worden uitgevoerd door Google, nieuwe inhoud die zijn weg vindt naar de SERP’s (zoekmachine resultaat pagina) en meer.

Ranglijsten zijn een momentopname van een gedeeltelijke waarheid, een benadering van wat jij ruwweg kunt verwachten dat ze zullen zijn. Ranktrackers zijn handig om jouw positie bij te houden, maar het is niet slim om er alleen op te vertrouwen. Combineer ze altijd met Google Search Console en Analytics-gegevens om een beter beeld te krijgen van hoe jouw SEO-prestaties evolueren.

6. Consequent de juiste signalen verzenden is de sleutel

Het consequent verzenden van correcte crawl- en indexeringssignalen naar Google essentieel als je voorspelbaar crawl-, indexerings- en rangschikkingsgedrag wilt zien. Dit geldt vooral in de huidige situatie, waar Google de functie ‘Request Indexing’ tijdelijk heeft uitgeschakeld in Google Search Console. Hoewel dit jouw controle vermindert, zou het goed moeten komen als jij je houdt aan alle praktische tips voor crawlen en indexeren.

Met alle nieuwe SEO-ontwikkelingen die gaande zijn, is het gemakkelijk om de basisbeginselen uit het oog te verliezen, zoals canonicalisatie, robots-instructies, robots.txt, sitemaps en interne linkstructuur. Voorkom dat Google zijn eigen definitie van jouw canonieke URL’s moet maken. 

7.  Zelfs Google heeft last van ernstige bugs

We weten allemaal dat 2020 voor de meesten een bewogen en algeheel moeilijk jaar is geweest. Google is ook niet ongevoelig geweest: ze hebben ook behoorlijk wat problemen gehad. Vooral in de afgelopen maanden, toen ze ernstige problemen hadden met hun indexeringssystemen.

Hier zijn enkele recente voorbeeldproblemen:

  • Functie voor indexering van aanvragen uitschakelen (14 oktober).
  • Sportuitslagen weergeven (12 oktober).
  • Mobiele indexering en canonicalisatie (2 oktober).
  • Indexering van nieuwe nieuwsinhoud (28 september).
  • Indexering van artikelen voor Top Stories (13 september).
  • Enorme indexeringsproblemen (11 augustus).

Dit laat zien dat zelfs bedrijven die het zich kunnen veroorloven om de allerbeste in te huren, last hebben van grote bugs.

Dit waren de 7 belangrijke SEO-lessen uit het afgelopen jaar. Houd hier rekening mee en neem ze mee het nieuwe jaar in!

Bron: searchenginejournal.com

ebook-4yourbrand

Meer rendement halen uit jouw website?

Alle kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan heb ik verwerkt tot een e-book waarin ik de belangrijkste aspecten van een winstgevende website bij langs ga. Heb jij hem al gelezen?

Zoek zelf een onderwerp en leer hier alles over in de kennisbank van 4yourbrand!

Volg 4yourbrand op:

Start gesprek
1
Heb je vragen?
Kom direct in contact
Hey Hallo! 👋 Wij zijn bereikbaar via WhatsApp! Waar kunnen wij jou mee verder helpen? 🚀

Meer rendement uit jouw website halen? Ik heb hier meer dan 50 praktische tips voor je!