fbpx

Blijf op de hoogte via:

Leestijd: 3 minuten

Google Analytics is dé tool om te gebruiken voor jouw website. Maak je nog geen gebruik van deze tool dan zou je hier snel verandering in moeten brengen. Deze tool kan gemakkelijk gekoppeld worden aan jouw WordPress website om je meer inzicht te geven in de belangrijkste statistieken van  je pagina’s en bezoekers. Dit maakt het mogelijk om het gedrag van de klant in kaart te brengen. Vragen als gemiddelde leeftijd van je bezoekers of populariteit van een pagina kunnen allemaal beantwoord worden met deze tool. Benieuwd wat Google Analytics jou voor meerwaarde kan bieden? In dit artikel vertel ik jou hier alles over!

De grootste voordelen van Google Analytics

Nu je weet wat deze tool precies is, is het van belang om te kijken naar de grootste voordelen die jij hiermee kan ondervinden voor je bedrijf. Om het weer even wat makkelijker te maken heb ik hieronder een selectie gemaakt met de vier grootste voordelen van het toepassen van Google Analytics op jouw bedrijf of organisatie:

1. Voorkom fouten

Het belangrijkste voordeel van het gebruik van Google Analytics is misschien nog wel dat je in staat bent om fouten op tijd in te zien. De analyses laten je op basis van het gedrag van jouw bezoekers namelijk zien hoe het er voor staat. Zie je dat je ineens veel minder bezoekers op je blog ontvangt, dan is dit een teken om daar verandering in te brengen. 

2. Krijg inzicht in je doelgroep

Een ander voordeel van Google Analytics is het feit dat je jouw doelgroep vrij nauwkeurig in kaart kunt brengen. Je kunt niet alleen zien of je voornamelijk mannen of vrouwen weet aan te spreken, maar ook hoe oud de klanten zijn en op welke locatie zij zich bevinden. Deze kennis kun je vervolgens meenemen voor het maken van de nodige noodzakelijke aanpassingen. 

3. Meet je resultaten

Als het goed is wil jij jouw bezoeker aanleiden tot een bepaalde actie. Het meten van deze acties noemen we ook wel conversies. Deze geven jou de mogelijkheid om op basis van specifieke informatie, gerichte acties te ondernemen en verdere doelen op te stellen. Door de data te verzamelen en te analyseren wordt het mogelijk om het succes van deze doelen specifiek te meten. Als je bijvoorbeeld online adverteert of tijd investeert in het schrijven van een blog, dan kun je terugzien wat het je daadwerkelijk heeft opgeleverd. En dan weet je dus of jouw tijd (en geld) goed besteed wordt.

4. Stel specifieke doelen af

Het stellen van specifieke doelen is erg belangrijk als je wilt ontwikkelen. Met behulp van Google Analytics kan je op basis van de analyses betere doelen afstellen voor jouw bedrijf. Ik werk zelf met maandelijkse doelen, zoals: 6.000 bezoekers halen of 60 nieuwe inschrijvingen op je nieuwsbrief. Doordat je deze doelen specifiek kunt analyseren kun je veel sneller werken, fouten voorkomen en online groeien met jouw bedrijf. 

Door deze voordelen is het gebruik van Google Analytics in mijn ogen echt van noodzakelijk belang voor het succes van jouw website. Meten is weten. Zonder deze handige tool kun je nu eenmaal niet de nodige inzicht krijgen in je website. 

Zelf Google Analytics koppelen aan je website? 

Google heeft een goed helpcentrum ingericht om aan snel de slag te gaan met Google Analytics. Wil je hulp daarbij? Dan wil ik jou hier natuurlijk ook graag bij helpen!

ebook-4yourbrand

Meer rendement halen uit jouw website?

Alle kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan heb ik verwerkt tot een e-book waarin ik de belangrijkste aspecten van een winstgevende website bij langs ga. Heb jij hem al gelezen? 

Zoek zelf een onderwerp en leer hier alles over in de kennisbank van 4yourbrand!

Volg 4yourbrand op:

Start gesprek
1
Heb je vragen?
Kom direct in contact
Hey Hallo! 👋 Wij zijn bereikbaar via WhatsApp! Waar kunnen wij jou mee verder helpen? 🚀

Meer rendement uit jouw website halen? Ik heb hier meer dan 50 praktische tips voor je!