fbpx

Blijf op de hoogte via:

Leestijd: 6 minuten

8 belangrijke Google-rangschikingsfactoren. We willen onze website zo goed mogelijk optimaliseren. Alleen missen we vaak een aantal belangrijke factoren die meespelen in de groei van je online vindbaarheid. Er zijn talloze SEO-experts die constant op zoek zijn naar nieuwe rangschik factoren, maar ondanks de 200 die er al bestaan zijn er maar liefst 8 factoren die het meest effectiefst zijn voor jouw website. Wat zijn die factoren dan? Lees snel verder en kom erachter waarom deze 8 belangrijke Google-rangschikingsfactoren jouw website optimaliseert naar zijn volledige potentieel.

8 belangrijke Google-rangschikingsfactoren

Een belangrijke rangschikfactor binnen Google is een backlink. Een backlink betekent dat je ervoor zorgt dat jouw website vermeld wordt op andere websites. Hierdoor vergroot je de kans aanzienlijk doordat er traffic vanaf andere platformen naar jou toe komen. Het ideaalbeeld is wel dat je vermeld wordt door andere websites die actief zijn in een soortgelijke branche als die van jou. Op dit moment is een backlink dan ook de meest gewaardeerde kracht binnen de Google-rangschikingsfactoren, waardoor jouw website enorm gaat groeien binnen de rankings!  Maar wat is dan de meest efficiënte manier om jouw backlink profiel te vergroten?

De meest efficiënte manier is om onderzoek te gaan uitvoeren op je concurrenten. Je kunt dit doen door middel van een externe SEO-tool. Je kunt denken aan een tool als ‘SEO SpyGlass’. Deze tool analyseert alle backlinks van jouw niche en concurrenten. Na het analyseren zal de tool een opening vinden waarin jouw concurrenten vermeld worden op andere websites exclusief jouw eigen website. Hierdoor kun je dus opmaken dat die websites jouw belangrijkste doelgroepen zijn. Je leent als het ware backlink- ideeën van je zoekconcurrenten. Naarmate je de data opneemt van de tool, kun je dus zien hoe andere partijen al linken naar websites in jouw niche, waardoor de kans groter wordt dat er op een gegeven moment ook een aantal partijen jouw backlinks gaan hosten.

Rangschikingsfactor 2: Semantische verzadiging

Om aan de SEO-waardes te voldoen moet jouw content uit genoeg relevante zoekwoorden, foto’s en lengte bestaan. Voorheen kon je je eigen content redelijk volstoppen met foto’s en andere vormen van content. Alleen tegenwoordig moet je content op een zo organische manier mogelijk schrijven en indelen.

Om uit te vogelen wat de beste zoekwoorden zijn kun je nog wel eens verward raken. Hierdoor heb je vaak geen overzicht meer en weet je op een gegeven moment niet meer wat je aan het doen bent. Maak het jezelf niet te moeilijk! Je hebt uiteraard altijd de mogelijkheid om anderen jouw website te laten optimaliseren, maar als je het toch zelf wilt doen kun je beter een lijstje opmaken van jouw concurrenten. Analyseer alle toppagina’s van jouw concurrenten die hoog in de Google rankings staan. Gebruik een SEO-tool waarmee je kunt kijken naar de juiste zoekwoorden, lengte van een bericht en foto gebruik. Met al die waardevolle data kun je voor jezelf kijken wat jij zou willen gebruiken voor je eigen website.

Rangschikingsfactor 3: HTML-tags

HTML-tags zijn essentieel voor Google. Deze tags scannen jouw artikelen door en vertellen aan Google wat de belangrijkste stukken van jouw artikel of content is. Voornamelijk zien internetgebruikers een titel en meta beschrijving in hun zoekresultaten. Met dit kleine beetje tekst moet jij je beschrijving zo formuleren dat die gebruikers zich aangetrokken voelen tot jouw website. Houd er dus rekening mee dat jij je titel en meta beschrijving van een artikel op zo’n manier schrijft dat het bijna vergelijkbaar is met promotiemateriaal. Hiermee wil ik zeggen dat jij in zowel de titel als in de meta beschrijving het zoekwoord gedoseerd maar wel nadrukkelijk aanwezig laat opkomen.

HTML-Tag Google-rangschikingsfactoren

Als je nog niet bekend was met een tag, dan kan het zo zijn dat je er al zoveel onbewust hebt gecreëerd. Het enige waar jij je dan niet bewust van bent geweest is dat het niet op de juiste manier geoptimaliseerd is. Er zijn talloze SEO-tools (zoals: ‘website auditor‘) die jouw kunnen vertellen hoe hoog jouw titels en beschrijvingen eindigen in een optimalisatie score. Vanuit die data kun jij precies zien wat er scheelt aan elk artikel en kun je dat gaan optimaliseren voor de vooruitgang van jouw website.

Rangschikingsfactor 4: Core web vitals

In principe kun je dit beschrijven als de ‘’customer journey’’ van een bezoeker. Google heeft dit nog niet als een rangschik methode ingesteld, maar het gaat in de toekomst enorm van belang zijn. Google gaat op een gegeven moment meten hoe snel een pagina laad, hoe stabiel de server van een website is, hoe gebruiksvriendelijk een website is en genoeg andere data’s die worden gemeten. Zorg ervoor dat je jouw website zo goed mogelijk afstelt zodat jij daar op termijn veel meer profijt van hebt!

Rangschikingsfactor 5: Gebruikers gedrag

Tegenwoordig is er een vrij grote onduidelijkheid of Google gebruiksgedrag meet voor het bepalen van een rang. Volgens Google wordt dat niet gedaan, maar toch schijnen er af en toe bewijzen naar voren te komen waarin het blijkt dat google dat wel meet. SEO Experts geven namelijk aan dat Google zich intens focust op de kliks, bounce rate en duratie van bezoekers op je website. Toch is het niet verkeerd om zulke data te gaan analyseren voor jezelf. Via ‘Google analytics en Google search console’ kun jij alle statistieken inzien over jouw website bezoekers.  Als je eenmaal inzicht hebt gehad kun je jezelf altijd de vraag wel stellen van: Hoe verbeter ik deze statistieken?

Content. Klinkt simpel, maar het antwoord ligt puur op je content. Informatieve uitnodigende content is zo belangrijk om je website gebruikers naar je toe te winnen. Zorg ervoor dat je veel waarde levert op je content. Zorg voor veel interne links, visuele plaatjes en video’s waardoor gebruikers langer op je website blijven. Hiermee zorg je ervoor dat je klanten zich vertrouwd voelen met jou of jouw product, waardoor (als je dit toepast) dit je op termijn meer klanten oplevert.

Analytics en Google-rangschikingsfactoren

Rangschikingsfactor 6: Gestructureerde data

Wist je dat je door middel van je zoekwoorden, Google precies kan vertellen waar je content over gaat? Als jij je data elke keer goed gedetailleerd verwerkt in je html-tags of zoekwoorden, dan kan dit jou echt doen stijgen in de Google rankings. Vermeld dus elk puntje wat belangrijk is om gevonden te worden! Creëer links waarin je vermeld naar een bron, locatie of andere factor die belangrijk is. Er zijn tools aanwezig om je data zo goed mogelijk te wijzen naar de juiste manier van werken. Je kunt denken aan ‘Google Structured data markup helper. Dit programma geeft jou in een aantal simpele stappen de optie om te kiezen welke pagina je wilt laten uitlichten. Het geeft jou de best mogelijke tags om te gebruiken waardoor je beter gevonden wordt.  

Rangschikingsfactor 7: Google Mijn Bedrijf

Vaak zie je als je een bedrijf googled een locatie weergeven. Dit is belangrijk zodat een bezoeker weet dat je echt bestaat. Dit zorgt voor extra vertrouwen. Niet alleen is dat belangrijk voor een bezoeker, tevens is dit een enorme boost voor je SEO! Je wordt veel sneller gezocht door lokale internetgebruikers en regiogebruikers. Mocht je dit nog niet hebben kun je dus gewoon via ‘ Google my business listing’ jezelf registreren en ervoor zorgen dat ook jouw bedrijf zijn locatie vermeld staat. Voeg daar de juiste informatie bij toe en je hebt je website flink geholpen met het boosten van je vindbaarheid.

Rangschikingsfactor 8: Mobiele optimalisatie

Vanaf september 2020 worden websites beoordeeld op hun mobiele versie. De computerversie is in die zin niet zo belangrijk meer. Dat komt omdat er nu eenmaal veel vaker via een telefoon naar een website wordt gekeken dan op een computer. Dus als je wilt dat jouw website een kans maakt in de rankings van google, dan zal je de mobiele versie van jouw website heel goed moeten designen.

Als je wilt controleren of je website mobielvriendelijk is, kun je via ‘Googles mobile friendly test’ je eigen URL invoeren. Als de test aangeeft of het goed is, krijg je een groen lichtje te zien. Zo niet, zullen er suggesties gegeven worden op wat er eventueel beter kan.

Mijn conclusie:

Dit waren de 8 belangrijkste Google-rangschikingsfactoren! Gebruik deze tips zodat jij je eigen website dusdanig kan optimaliseren. Houd in de gaten welke factoren er op termijn vervallen. Kijk welke nieuwe factoren een grote rol spelen. Dit is naar mijn mening zeer belangrijk om te doen om jouw positie in Google te verbeteren.

ebook-4yourbrand

Meer rendement halen uit jouw website?

Alle kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan heb ik verwerkt tot een e-book waarin ik de belangrijkste aspecten van een winstgevende website bij langs ga. Heb jij hem al gelezen? 

Zoek zelf een onderwerp en leer hier alles over in de kennisbank van 4yourbrand!

Volg 4yourbrand op:

Start gesprek
1
Heb je vragen?
Kom direct in contact
Hey Hallo! 👋 Wij zijn bereikbaar via WhatsApp! Waar kunnen wij jou mee verder helpen? 🚀

Meer rendement uit jouw website halen? Ik heb hier meer dan 50 praktische tips voor je!