fbpx

Blijf op de hoogte via:

Leestijd: 3 minuten

Hoeveel bezoekers heb je? Wat is de conversieratio? Welke pagina’s werken het beste? Ik zeg altijd: “meten is weten”.

Zorg ervoor dat jouw website meetbaar is en krijg inzicht in de prestaties van jouw website. Een aantal voorbeelden van meetbare acties op jouw website zijn:

  • Inschrijvingen nieuwsbrief 
  • Kliks op het telefoonnummer 
  • Whitepaper downloaden 
  • Offerte-aanvraag 
  • Account aanmaken 
  • Aankoop op je webshop

Goede inzichten in deze aspecten zijn essentieel voor het online doorontwikkelen en laten groeien van jouw bedrijf of organisatie.

Het meten van deze resultaten geeft je de mogelijkheid om op basis van specifieke informatie, gerichte acties te ondernemen en doelen op te stellen. Door de data te verzamelen en te analyseren wordt het mogelijk om het succes van deze doelen specifiek te meten. Als je bijvoorbeeld online adverteert of tijd investeert in het schrijven van een blog, dan kun je terugzien wat het je daadwerkelijk heeft opgeleverd. En dan weet je dus of jouw tijd (en geld) goed besteed wordt. 

Zes punten die je in de gaten moet houden bij het meten van je resultaten: 

1. Jouw doelstelling

Wat is het gewenste resultaat? In het eerste onderdeel van dit e-book heb ik het natuurlijk al genoemd, maar ik wil dit nogmaals benadrukken. Met deze doelen kun je gericht de data in Google Analytics analyseren. Een voorbeeld kan zijn dat je bijvoorbeeld vijf afspraken met nieuwe potentiële klanten per maand wilt maken.

2. Meet je resultaten

In statistieken kun je terugvinden hoe goed jouw website het doet. Het is wel belangrijk om deze cijfers in de juiste context te plaatsen bij het analyseren. Je moet ze combineren met elkaar, want op basis van één cijfer kun je niet de juiste conclusies trekken. 

3. KPI’s – Kritieke prestatie-indicator

Door naar KPI’s te kijken kun je zien hoe het gaat met jouw doelstellingen. Op basis van deze cijfers kun je je strategie bepalen. Je kunt zien of wijzigingen in jouw strategie of website effect hebben op het behalen van deze doelstellingen. 

4. Specifieke doelen

Dit zijn andere doelen dan de doelstellingen van jouw bedrijf. Het gaat om numerieke doelen die je zelf gebruikt om te zien of de marketingstrategie van jouw website succesvol is. Dan kun je bijvoorbeeld kijken naar het verhogen van het aantal bezoekers per maand of het aantal mensen die via jouw nieuwsbrief op de website komen.

5. Kenmerken van bezoekers

Uit de statistieken kun je ook bepaalde kenmerken van bezoekers halen. Bijvoorbeeld de locatie van de bezoekers, het aantal bezoeken aan de website voordat iemand een formulier invult en de manier waarop ze de website hebben gevonden. Dit geeft je inzicht in het gedrag van de bezoeker en laat bijvoorbeeld zien of een advertentie die je geplaatst hebt in Adwords of Facebook goed werkt. 

6. Seizoensinvloeden

De meeste organisaties zijn gevoelig voor seizoensinvloeden en hebben in bepaalde periodes van het jaar pieken en dalen. Ook het mooie weer kan invloed hebben op de cijfers. Hier kun je op inspelen, dus houd dit in de gaten!

Om inzicht te krijgen in al deze activiteiten op jouw website kun je jouw website koppelen met Google Analytics.

Het is dus erg belangrijk dat je blijft analyseren en bijsturen als je online wilt groeien. Ik wijs mijn klanten er dan ook altijd op om te werken met een meetbare website. Anders zal groeien toch erg lastig worden..

ebook-4yourbrand

Meer rendement halen uit jouw website?

Alle kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan heb ik verwerkt tot een e-book waarin ik de belangrijkste aspecten van een winstgevende website bij langs ga. Heb jij hem al gelezen? 

Zoek zelf een onderwerp en leer hier alles over in de kennisbank van 4yourbrand!

Volg 4yourbrand op:

Start gesprek
1
Heb je vragen?
Kom direct in contact
Hey Hallo! 👋 Wij zijn bereikbaar via WhatsApp! Waar kunnen wij jou mee verder helpen? 🚀

Meer rendement uit jouw website halen? Ik heb hier meer dan 50 praktische tips voor je!